Testfase: 1. kvartal 2012: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -  tilbage til forsiden: klik på flag -       redigeret 22. juli 2012

BMW 1
- superbil med
skønhedspletter
 (nu genberegnet efter de nye 2012-regler.
Uden at det førte til andre ændringer end
årstallet på rapporten)

2012 


Konklusion: BMWs nye 1-serie er en bil med gode køreegenskaber, men også med god passiv sikkerhed. Klart værdig til fem Euro NCAP stjerner. Men der er to skønhedspletter: Brun markering i pæletsten: Det er Øv! - mens piskesmældtesten kun er en hårsbredde fra grøn markering. Det er bare ærgerligt for BMW


Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Kun påvirkningerne på brystet fra sele/airbag trak en bagatel ned, hvilket fik markeringen på grafikken til at skifte fra grøn til gul. Til gengæld kunne BMW dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne og også selv om siddepositionen ikke er den idelle. 


Sidetesten fik også en lille anmærkning i brysthøjde - meget lille, men nok til gul markering. Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det kun blev til en brun markering, det er ikke godt nok.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,956 point ud af 4,0 mulige, er, ærgerligt nok for BMW, kun en hårsbredde fra "det gode selskab", biler med grøn markering i denne test. Her befinder sig kun en enkelt BMW, nemlig BMW 5. I denne test rundes ikke op til nærmeste heltal. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var til maks. point for det tre år gamle "barn" i en fremadvendt autostol. Karakteren for et 18 mdr. gammelt barn i en bagudvendt autostol, var også tæt på toppen.
Frakobling af passagerairbaggen markeres ikke godt nok til at imødekomme Euro NCAPs krav, men advarselsmærkatet omkring airbagfaren ved placering af et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde, er i orden.

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, god på de områder, hvor et barns hoved normalt vil ramme fronthjælmen ved en påkørsel. Derimod var forholdene dårligere for en voksen.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. En fartbegrænser, som Euro NCAP også kan give point, er tilbehør, men forekommer ikke i et tilstrækkeligt omfang i henhold til Euro NCAPs krav.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

7,9

6,5

3,0 (2,956)

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.365 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

91

83

63

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den brune markering af førerens bryst i pæletesten er ikke godt nok
. Fodgængertestens 63% er ikke på linie med BMW 5's 78%, men sammenlignet med andree testede bilet slet ikke så ringe endda.

Frontaltest ved 64 km/t

15,4 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt, så det blev til brun markering på grafikken.
I sidetesten (herunder), blev der også en gul markering, hvor ren grøn (topkarakteren) i årevis nærmest har været standard for de testede biler.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 2,956 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er kun 0,044 point fra grøn markering, så resultatet er rimeligt godt på trods af den orange markering på grafikken.


Fører og passagerer er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var til topkarakterer. Men Euro NCAP kunne ikke godkende den måde, hvorpåsom BMW markerer status for airbagfrakobling. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er FAIR G 0/1 S Isofix (bagudvendt) og til den 3-årige: Fair G 0/1 S Isofix (fremadvendt).Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www.sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk