Testfase: 1. kvartal 2012: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget    opdateret  29-07-2012

Mercedes-Benz ML
- komfortabel, velkørende og
kollisionssikker
 (nu genberegnet efter de nye 2012-regler,
men det blev kun nødvendigt at ændre
årstallet på testrapporten)

2012 


Den nye M-klasse er testet i sin lange udgave (ML med L for Lang), og testen gælder alle de nye M-klasse modeller. Resultatet er rigtig pænt hele vejen rundt. M-klassen vil også leve op til de kommende 2012-krav for fem stjerner, men det var kun lige på stregen, at fodgængertesten klarede denne pynt.
M-klassen har seleforstrammere og selekraftbegrænsere bår ved forsæderne og på de yderste bagsædepladser.


Sikkerheden for voksne på forsæderne:
Både fører og forsædepassager er godt beskyttet. Dog med kun gul markering på flere steder på testdukkerne, hvilket dog ikke forklares nærmere i testmaterialet. Målingerne viste god beskyttelse af knæ og lårben og Mercedes påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var i top, mens pæletesten medførte en lille påtale af sikkerheden i brystområdet - og gul markering.  

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,4 point ud af 4,0 mulige, er iden grønne ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var ikke overvældende god i den dynamiske test, men bedst for babyen i den bagudvendte autostol.
Frakobling af passagerairbaggen kan kun ske ved hjælp af en speciel autostol udstyret med Mercedes automatiske sensor-system, CPOD. Da der ikke er mulighed for at frakoble passagerairbaggen, hvis en anden type autostol anvendes, giver Euro NCAP ikke point i denne del af barnetesten. En advarsel mod at placerede et barn i en bagudvendt autostol i forsædet uden frakoblet airbag er, som den bør være.


Fodgængersikkerheden
er, som det fremgår af illustrationen herunder, bedst for en voksen, hvis hoved vil ramme fronthjelmen langt tilbage, mens et barn vil ramme længere fremme, hvor sikkerheden er dårligere. Fronthjelmen er af den aktive type, der springer lidt op, når følere i forreste kofanger registrerer en påkørsel. Derved skabes lidt afstand til de hårde motordele under fronthjelmen.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for- og bagsæder. En indstillelig fartbegrænser er standardudstyr, men den imødekommer ikke Euro NCAPs krav, der ellers kunne have givet et ekstra point under aktiv sikkerhed.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,3

8,0

7,7

3,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs SUV

Egenvægt: 2.100 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved både for- og yderste bagsæder
Selekraftbegrænsere ved både for- og yderste bagsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

96

75

60

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.




Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,3 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen en bagatel mere end tilladeligt på de nederste ribben, så det blev til gul markering på grafikken.

Sidekollisionstesten  (herunder) er til topkarakter.


ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 3,4 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et godt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er godt beskyttet, og selestrammere og selekraftbegrænsere fungerer både ved forsæderne og ved de yderste pladser på bagsædet.



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var upåklagelig, men det tæller ned, at passagerairbaggen kræver en special autostol med Mercedes sensorsystem for at kunne deaktiveres.
 Stolene, valgt af bilfabrikanten, for babyen en bagudvendt Britax Römer Baby Scale og for den treårige en fremadvendt Britax Römer Duo Plus Isofix

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www.sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk •