Testfase: 1. kvartal 2012: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -  tilbage til forsiden: klik på flaget

Nissan Leaf  
- elbil med topkarakter
(nu genberegnet efter de nye 2012-regler,
men det blev kun nødvendigt at ændre
årstallet på testrapporten)

2012 


Nissan Leaf, som for nylig blev kåret som Årets bil i Europa, levede op til tilliden. Det blev igen slået fast, at en elbil, der fra starten er konstrueret til eldrift, ikke behøver føre til sikkerhedsmæssige betænkeligheder  på grund af højspændig i bilens elsystem. Nissan Leaf kom ud med et rigtig flot, femstjernet resultat på trods af sin ganske høje vægt på over 1500 kg.

Nissan Leaf
kører udelukkende på batterier og er den første, moderne elbil, der testes af Euro NCAP. I sidste testomgang blev Mitsubishi iMiV testet som repræsentant for de tre søstre: iMiV, Citroën C-, Peugeot iOn, også rene elbiler, men af gammel grundkonstruktion, hvilket da også betød en dårlig frontaltest og kun fire stjerner. Lige som dem led bilens aktiverede højspændingssystem ingen skade under testen. Leaf er helt ny og scorede uden besvær fem stjerner - endda så flotte, at resultatet lever op til Euro NCAPs 2012 krav.

 

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil i frontaltesten. Forreste, venstre hjørnestolpe rykkede sig 21 mm ind i kabinen, det samme som Lexus CT200h. Leaf har dog, som mange andre små biler, problemer med knæ og lårområdet, hvor instrumentpanelets hårde konstruktion giver risiko for skader på passagerer af anden størrelse eller placering end de dukker, der blev brugt i testen. Frontalkarakteren er med 13,6 point ud af 16,0 mulige ikke helt i top, men dog meget bedre end de tre elbil-søstres kun 10 point.

Sidetesten var i top, hvilket da også er det almindeligste.

 

Pæletesten afslørede derimod ingen svagheder af betydning med hensyn til beskyttelse af brystet med for store påvirkning af ribbenene. Gul markering er ikke perfekt, men tæt på og i hvert fald bedre end den orange markering som de fleste af de andre biler i denne testomgang må nøjes med. 

 

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, endte med 2,9 kun 0,1 point fra grøn markering, slet ikke så ringe.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden fik en topplacering for det 18 mdr. gamle "barn" i den dynamiske test og næsten lige så meget for den treårige. Passagerairbaggen kan frakobles, og den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra er ikke tydelig nok. Det er derimod advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er med sine 65% ganske god for såvel et barn som en voksen.

 

Den aktive sikkerhed får en høj karakter på trods af at Nissan Leaf ikke har selehusker ved bagsædet. Til gengæld har den automatisk fartbegrænser, som giver 0,9 point. ESC-testen blev noteret som bestået.

 


Front

Side

Pæl

Piskesmæld

13,6

8,0

7,4

2,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

5-dørs hatchback (højrestyret)
Egenvægt: 1530 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)

2 Frontairbags
Sideairbags (kroppen)

Gardinairbags

Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder

2 selehuskere (kun forsæderne)
Automatisk fartbegrænser (0,9)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

83

65

84

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Nissan Leaf er højrestyret. Instrumentpanelet i den forholdsvis lille bil er hårdt og der er risiko for moderate skader på knæ og lårben (orange markering).
Bortset fra det, viser grafikken et højt niveau af sikkerhed. Selv det vanskelige brystområde i pæletesten er godt beskyttet i Leaf.

Frontaltest ved 64 km/t

Nissan Leaf deformeres præcis som den skal, nemlig så kabinen optræder næsten ubeskadiget efter frontaltesten. Bemærk, at gardinairbaggene udløses i frontaltesten. Typisk for biler, der sælges i USA, hvor væltningsulykker er et stort tema.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Ros til Nissan Leaf for god beskyttelse i pæletesten, der ellers giver bilfabrikanterne grå hår i hovedet

Påkøres i førersiden med 50 km/t

Sidekollisionstesten er til topkarakter

 

Orange
markering i piskesmæld-testen er normalt ikke godt nok, men Nissan Leaf er kun 0,1 point fra grøn markering. At hoved-støtten er for lav fremgår tydeligt af billedet fra testen.

 


Dette billede fra Nissan Leaf-testen giver et godt indtryk af sidekollisionstesten.



De to barnedukker, henholdvis fremadvendt og bagudvendt, sidder godt og sikkert, den ene til topkarakter, denanden en bagatel lavere i den dynamiske test

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk