; ;
Testfase: 1. kvartal 2012: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget          

Volvo V60 og S60 får en
sikker plads på toppen
 (nu genberegnet efter de nye 2012-regler,
men det blev kun nødvendigt at ændre
årstallet på testrapporten)

2012 


Volvo V60 er en rigtig sikker bil, men vi er skuffet over, at Volvo ikke kan levere en ren "straffeattest" med kun grønne og gule markeringer. Pæletesten skuffer

Volvo V60 lå sammen med sedanudgaven, Volvo S60 helt i toppen i 2011.  Med hele 100% i boksen "aktiv sikkerhed", men så med en, for en Volvo, for dårlig karakter i pæletesten. Her har Volvo øjensynlig endnu ikke formået at omstille sit "SIPS" (Side Protection System) til Euro NCAPs nu to år gamle krav om bedre beskyttelse af føreren fra sæde til isse frem for tidligere kun med fokus på hovedbeskyttelsen.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil med kun 1 mm indtrykning af venstre, forreste hjørnestolpe. Både fører og forsædepassager (dukker) undgik benskader, knæ såvel som lårben. Dertil kom, at Volvo kunne påvise, at samme gode resultater ville opnås for personer af forskellig størrelse og i andre siddepositioner end den i testen anvendte.


Sidetesten var, som det næsten altid er tilfældet i dag, i top, mens pæletesten afslørede svaheder med hensyn til beskyttelse af brystet med for store påvirkning af ribbenene. Så meget, at det kun blev til en orange markering, hvilket er på det jævne - ikke godt nok til Volvos image.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,6 point ud af 4,0 mulige, var rigtig fin og Volvos system med sammenbygget sæderyglæn og hovedstøtte viste igen det rigtige ved denne løsning.
(Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden,blev vurderet med begge "børnene", både det 1,5 år gamle "barn" samt den 3-årig barnedukke,  siddende bagudvendt, som Volvo foretrækker det, hvilket da også indbragte maks point i den dynamiske del af testen.  Passagerairbaggen kan frakobles med bilens tændingsnøgle, hvilket gør det lovligt (men ikke fornuftigt) at placere et spædbarn på forreste passagersæde i en bagudvendt autostol.
En advarselslabel, der skal advare med denne placering uden at airbaggen først er frakoblet, var ikke god nok. Volvo burde ellers kende Euro NCAPs krav.

 

Fodgængersikkerheden viste sig at være en blanding af godt og skidt. De fleste steder på motorhjælmen, hvor et barnehoved vil ramme ved en påkørsel, var (relativt set) skånsom. Der, hvor en voksen vil ramme med hovedet, er det modsatte tilfældet. Rigtig dårligt, faktisk, men alt i alt, og set i sammenligning med konkurrenterne, blev det til en pæn vurdering, men så heller ikke mere.

 

Den aktive sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC som aktiv fartbegrænser og selehuskere på såvel for og bagsæder. Et resultat til en 100% markering.

V60 og S60-modellerne har Volvos City Safety system som standard. Det tæller ikke med i testen, men fik for et halvt år siden en pris fra "Euro NCAP advanced", der giver hædrende omtale til biler med ny, dokumenteret god elektronik i sikkerhedens tjeneste.
se Volvo City Safety HER
)
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,3

8,0

6,9

3,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

 

5-dørs stationcar
Egenvægt: 1672 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 Frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere, forsæder og bagsæde

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

82

64

100

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens bryst i pæletesten burde ikke forekomme på en Volvo

Frontaltest ved 64 km/t

Over 15 point i frontaltesten er fint. Bemærk, at gardinairbaggene udløses også selv om der ikke er tale om en sidekollision. Det er der flere bilmærker, som foretrækker, idet en kollision ofte udvikler sig til et kompliceret forløb. Desværre er det en kostbar affære at udskifte de mange airbags.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt.

Påkørsel fra siden med 50 km/t

Sidekollisionstesten
klarer de fleste biler - også Volvo V60, helt problemfrit

 



Over 3,6 point i piskesmældtesten er flot og  skyldes uden tvivl, at Volvo holder fast ved sin sædekonstruktio, hvor sæderyglæn og hovedstøtte er sammenbygget.


Fører og passagerer er godt pakket ind i airbags af den rigtige type 



Begge autostole, som Volvo V60 blev testet med, var bagudvendte og viste topresultater

 


Testen er foretaget af Volvo V60 (
stationcarudgaven), men resultaterne kan uden videre overføres til V60 sedan, oplyser Volvo til Euro NCAP

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

 

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk