Testfase: 2. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 27-07-2012


BMW 3
- fri for fejl 
 

2012 


BMWs nye 3-serie er en bil med gode køreegenskaber, men også med god passiv sikkerhed. Klart værdig til fem Euro NCAP stjerner. Og modsat BMW 1 fra første kvartal af 2012, uden fejl af særlig betydning for i sikkerheden. Vi er med de nye biler efterhånden oppe på et niveau, hvor resultaterne i mange tilfælde har ren akademisk interesse og hvor de fem stjerner burde kunne blinke af begejstring for særlig gode resultater inden for de fem stjerners grænser.



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og låben på såvel fører som forsædepassager. BMW dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.
 De gule markeringer på benene var meget, meget tæt på at være blevet grønne. Delkarakteren for benområdet kan maks. blive 4,000 og grænsen mellem grøn og gul er allerede ved 3,999 point. BMW 3 fik 3.956 i førersiden og 3,760 i passagersiden.
I den endelige beregning er det dårligste resultat, der regnes med. BMW, der givet stræber efter det perfekte, må ærgre sig

Sidetesten blev,som forventeligt, til grøn markering på hele kroppen. I Pæletesten fik føreren 3,973 point, hvor 3,999 altså havde givet grøn markering. I brystregionen endte resultatet på 2,820, altså lidt længere fra det optimale, men stadig et godt resultat.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,076 point ud af 4,0 mulige, er, ærgerligt nok for BMW, kun en hårsbredde fra "det gode selskab", biler højere oppe i det grønne felt. Denne test er ikke BMWs livret

BMW 3 kommer ind på en 63. plads nu, nummer to BMW i det grønne felt, hvor indtil nu kun en enkelt anden BMW har befundet sig. Nemlig BMW 5 på en 41. plads.
Det burde BMW kunne gøre bedre. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var til maks. point for det 18 mdr. gamle "barn" i en bagudvendt autostol. Karakteren for det 3 år gamle barn i en fremadvendt autostol, var også tæt på toppen. I sidetesten holdt børnenes hoveder sig pænt indenfor autostolenes beskyttende sider.
Frakobling af passagerairbaggen er mulig, men funktionen er ekstraudstyr og indgår derfor ikke i Euro NCAPs vurdering. Der er klar markering af faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde, hvis airbaggen ikke er frakoblet.

Fodgængersikkerheden er rigtig fin, selv på det vanskelige område, hvor den køleren går over i motorhjelm og danner en kant. Sikkerheden er god på de områder, hvor et barns hoved normalt vil ramme fronthjælmen ved en påkørsel. Derimod var forholdene dårligere for en voksen.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC ( som BMW kalder DSC)  og selehuskere på såvel for og bagsæder. En fartbegrænser, som Euro NCAP også kan give point, er tilbehør, men forekommer ikke i et tilstrækkeligt omfang i henhold til Euro NCAPs krav, så den gives der ikke point for..
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,8

8,0

7,4

3,1 (3,076)

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.495 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (BMW: DSC) dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

95

84

78

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den gule markering på benene er meget tæt på grøn, men den gule farve på brystområdet i pæletesten ikke er tættere på orange end på grøn.

Frontaltest ved 64 km/t

15,8 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen en smule, det blev til en gul markering, slet ikke dårligt.

I sidetesten (herunder), blev det til ren grøn markering (topkarakteren), hvilket er forventeligt i denne test.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 3,076 point i testen, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint, men karakteren er kun lige netop oppe i det grønne felt.



Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.



Fører og passagerer er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 


Barnetest

Fra testen på Youtube-video

Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis
1,5 og 3 år, viste sig at være høj.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er FAIR G 0/1 S Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Fair G 0/1 S Isofix (fremadvendt).Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk