Testfase: 2. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -testen på dansk  -     tilbage til forsiden: klik på flaget          

Mazda CX-5
- mester i pæletest
 

2012 


Mazda CX-5 viser et sjældent grafikbillede: Topkarakter til grøn markering i både side- og pæletesten. Især den sidstnævnte har de fleste bilfabrikanter problemer med. Faktisk har kun to andre biler af de efterhånden 150 testede efter det nye system, klaret opgaven ligeså godt.
Eneste mislyd (misfarve) er førerens højre ben, der i testen blev påvirket lidt for kraftigt, dog ikke så meget, at Euro NCAP har kommenteret det verbalt i testrapporten
.


Sikkerheden for voksne på forsæderne sikres af et godt stabilt karrosseri. Knæ og lårben undgik skader. Mazda klunne dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne og også selv om siddepositionen ikke er den ideelle. Førerens højre skinneben blev så påvirket i frontaltesten, at det medførte en orange markering (middel sikkerhed).


Sidetesten blev klaret perfekt, og meget fornemt blev den vanskelige Pæletest også klaret til maksimal karakter og til grøn markering overalt på krop og hoved. Et sjældent syn.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,630 point ud af 4,0 mulige, placerer Mazda CX-5 i den gode ende af skalaen. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden var til maks. point for det tre år gamle "barn" i en fremadvendt autostol. Karakteren for et 18 mdr. gammelt barn i en bagudvendt autostol, var også tæt på toppen.
Frakobling af passagerairbaggen markeres som det bør ligesom der også er de krævede advarselsmærkater, der oplyser om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden
er, som det fremgår af illustrationen herunder, god på de fleste af de områder, hvor et barns eller en voksens hoved normalt vil ramme fronthjælmen ved en påkørsel.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,1

8,0

8,0

3,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover, der viser karaktererne for voksensikkerhed.

 

 

 

5-dørs SUV
Egenvægt: 1.586 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende airbags i siden.
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for-og bagsæder)

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

87

64

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhedfor voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Det er flot med den grønne testdukke i pæletesten, det har kun to andre biler klaret lige så godt. Det orange markerede ben ser man heldigvis kun sjældent, så er er trods alt plads til forbedring
.

Frontaltest ved 64 km/t

14,1 point i frontaltesten er godt nok, men ikke noget at prale af efter dagens standard. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, se, hvor langt den 18 cm tykke stålpæl trænger ind i siden på bilen.
Alligevel blev karakteren maksimal og til grøn markering på grafikken. Det har kun to andre biler klaret siden 2009.

Påkøres fra siden med 50 km/t

 
Også sidetesten formåede Mazda CX-5 at klare helt perfekt.


Piskesmældtest - en simuleret
bagendepåkørsel

 
3,630 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er særdeles tilfredsstillende. Maksimum er 4,000 point.


Ved forsæderne



F
ører og passagerer
er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var helt i top ved den dynamiske test i såvel frontal som sidekollisionen.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, var Britax-Römer Baby Safe Plus (bagudvendt) med Isofix. Til den 3-årige var valgt en  Britax Römer Duo Plus (fremadvendt) Isofix med topstrop.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk