Kommentar til Testfase: 3. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 29-08-2012


Audi A3 er en rigtig
femmer 
 

2012 

Den nye Audi A3 brillerer med en grafik, der kun viser grønne og gule farver på de forskellige legemsdele, der måles på. Sådan bør det være, når en bilfabrik skal kunne bryste sig af højeste karakter i crashtesten. Den, som giver afgiftsnedslag i Danmark.
 Audi A3 kan samtidig vise flotte karakterer i såvel børnesikkerhed, fodgængersikkerhed og med hensyn til sikkerhedsudstyr:
Alle karakterer lagt sammen, vægtet i forhold til betydning, giver en total på 88% af de 100 mulige - rigtig fint.


Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og låben på såvel fører som forsædepassager. Audi dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,2 point ud af 4,0 mulige, er, oppe i "det gode selskab", det grønne felt. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden er tæt på det maksimalt mulige både for det 18 mdr. gamle "barn" i en bagudvendt autostol og for det 3 år gamle barn i en fremadvendt autostol, var også tæt på toppen. Status for frakobling af passagerairbaggen er ikke godt nok markeret, så systemet giver ikke point. På solskærmen er en klar markering af faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde, hvis airbaggen ikke er frakoblet.

Fodgængersikkerheden er rigtig god, i hvert fald for et barn, der måtte blive påkørt. Derimod var forholdene dårligere for en voksen.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, som nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. En fartbegrænser, som Euro NCAP også kan give point, fås ikke til Audi A3.
  Der er selehuskere ved begge forsæder og bagsædet.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

8,0

7,6

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

3-dørs hatchback

Egenvægt: 1.235 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC: Godkendt.
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Knæairbag

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

95

87

74

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,4 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen en smule, det blev til 7,6 point af 8 mulige og en gul markering, slet ikke dårligt.


I sidetesten (herunder), blev det til ren grøn markering (topkarakteren), hvilket er forventeligt i denne test.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 3,2 i testen, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint, men karakteren er kun lige netop oppe i det grønne felt.



Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.



Fører og passagerer er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 



Barnetest


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis
1,5 og 3 år, viste sig at være høj.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Audi barnesæde med Isofix base (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Audi barnesæde med Isofix base (fremadvendt).

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk