Kommentar til Testfase: 3. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 29-08-2012


Kia Ceed
- den femte stjerne blev letkøbt  
 

2012 

Fem stjerner til Kia Ceed. Det lykkedes lige netop for Ceed at springe over gærdet for fodgængertest. 60% er i år minimumsgrænsen, hvis fem stjerner skal blinke. Ceed fik 61 og sammen med gode karakterer i de tre andre "bokse (voksensikkerhed i bilen, barnesikkerhed og sikkerhedsudstyr, blev det til en sikkert femstejernet slutresultat på 83%, hvor minimum for fem stjerner er 80%.
Men så er det, at vi her på Sikkerbil.dk kaster lidt grus i maskineriet. For kan man opfatte et resultat som værende i top, når der blandt karaktererne uddeles kommentaren "svag" for sikkerheden i pæletesten - med brun markering til følge?
Euro NCAP har ingen problemer med det, man ser på helheden.


Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager. Kia dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,1 point ud af 4,0 mulige, er, oppe i "det gode selskab", det grønne felt. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden viste topkarakterer for begge børn i bagsædet. Status for frakobling af passagerairbaggen er fint markeret. På solskærmen er en klar markering af faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde, hvis airbaggen ikke er frakoblet.

Fodgængersikkerheden er god for børnestørrelser, mens sikkerheden for en voksen er dårligere, hvis vedkommende slår hovedet ned i bilens fronthjælm ude i siderne.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med ESC, som nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. 
Der selehuskere både ved for- og bagsæder.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,2

8,0

5,8

3,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.265 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (på KIA'sk: VSM): Godkendt.
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

88

61

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,2 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen en smule, det blev til en brun  markering, det er for dårligt.




I sidetesten (herunder), blev det til ren grøn markering (topkarakteren), hvilket er forventeligt i denne test.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 3,1 point i testen, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint, men karakteren er kun lige netop oppe i det grønne felt.



Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.



Fører og passagerer er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 



Barnetest


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis
1,5 og 3 år, viste sig at være meget høj.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby Safe Plus (bagudvendt) med Isofix og monteringsramme til babyen , og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop (fremadvendt).

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk