Kommentar til Testfase: 3. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 27-07-2012

Renault Clio IV
- fem stjerner med to skønhedspletter 
 

2012 


Den nye udgave af Renault Clio, den fjerde i rækken, klarer sig fint overordnet set. Aktivt sikkerhedsudstyr som en aktiv fartbegrænser trækker blandt andet op. Til gengæld står det sløjere til i punktet voksenbeskyttelse.
I pæletesten får Clio brun markering, altså direkte dårlig og med hensyn til beskyttelse med piskesmæld kan man endnu en gang undre sig over, at sikkerhedsbevidste Renault ikke magter at opnå samme grønne markering, som halvdelen af alle de siden 2009 testede biler har fået og som alle de andre biler i denne testomgang har det. Ikke en eneste Renault har svunget sig op over middelkarakteren, der giver orange markering i piskesmældtesten. 
Clio har ikke gardinairbags, kun en billigere type, der kun beskytter forsædepassagererne, når de sidder ret op og ned i fsædet. Fodgængertesten blev klaret til de nye 2012-krav, men beskyttelsen for såvel et barn som en voksen er på det jævne



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og låben på såvel fører som forsædepassager. Renault dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.
Sidetesten blev,som forventeligt, til grøn markering på hele kroppen. I Pæletesten blev det kun til en brun markering - det er for dårligt for en femstjernet bil.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,5 point ud af 4,0 mulige, er kun til en placering i midterfeltet. Det er for dårligt af Renault, at de ikke siden testen blev indført i 2009 har kunnet løse problemet med at skabe god sikkerhed mod piskesmæld. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden var til maks. point for det 18 mdr. gamle "barn" i en bagudvendt autostol. Karakteren for det 3 år gamle barn i en fremadvendt autostol, var også tæt på toppen.
Passagerairbaggen kan frakobles, så et barn kan medtages lovligt på forsædet i en bagudvendt autostol. Markeringen af frakoblingskontaktens position er god og det samme gælder advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.

 

Fodgængersikkerheden er god for så vidt angår bilens front i benhøjde, men rammer et barn eller en voksen hovedet ned i bilens fronthjælm, yder denne ikke god nok beskyttelse på andet end et lille område.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler, og der er selehuskere på såvel for og bagsæder. En fartbegrænser, som føreren selv kan indstille, giver point og flytter karakteren for aktiv sikkerhed op på 99%.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,9

8,0

6,4

2,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.087 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (BMW: DSC) dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende airbags (ikke gardinairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Aktiv fartbegrænser

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

88

89

66

99

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14,9 point i frontaltesten ok. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen  så meget, at det blev til en brun markering, hvilket betyder "svag" eller "dårlig".

I sidetesten  blev det til ren grøn markering (topkarakteren), hvilket er forventeligt i denne test.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 2,5 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er ikke godt nok efter dagens standard. Siden 2009 er andelen af biler med grønmarkering (fra 3,0 point af 4,0 mulige) steget til halvdelen.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis
1,5 og 3 år, viste sig at være høj, i top for det 18 mdr. gamle barns vedkommende og tæt på toppen for den treårige.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby Safe Isofix Plus (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix (fremadvendt).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk