Kommentar til Testfase: 3. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 29-08-2012


Volvo V40
- crashkongen 
 

2012 


Volvo slås for at være bedst i sikkerhed, og foreløbig er den nye V40 da nu også rykket op på en førsteplads i totalkarakteren. Den som Euro NCAP ikke offentliggør på deres hjemmeside, som som man kan regne sig til, når man ved hvordan. Faren er jo, at man fokuserer på decimaler i stedet for at se på de enkelte testområder. Men publikum vil have vindere og tabere.
98% i voksentesten er det hidtil højeste pointtal med grøn markering overalt i pæletesten - det er sjældent at se. 100% i Aktiv Sikkerhed kan ikke blive bedre. 88% i fodgængertesten er langt over det hidtil bedste resultat, og det må tilskrives Volvos nye aktive fronthjelm, hvor en airbag i tilfælde af at bilens registrerer en påkørsel løfter fronthjelmen samtidig med, at en beskyttende airbag breder sig tværs over frontrudens nederste del.
Mærkeligt nok klarede bilen sig kun lige netop op over bundgrænsen for femstjernet barnesikkerhed: 75 point.
Det gør 19 af de indtil nu testede biler i 2012 bedre. Vi mangler endnu en forklaring fra Volvo.
Volvos nye Autobrems-system, der både fungerer som et by-system, som et landevejssystem og som et system, der opdager bløde trafikanter forude før de måske vil blive ramt af bilen, er standard på Volvo V40, men det opnår ikke, som system betragtet, point i Euro NCAP-testen. Disse systemer medtages først, lidt efter lidt, i vurderingen i de kommende år.



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og låben på såvel fører som forsædepassager. Volvo dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.
 Sidetesten blev,som forventeligt, til grøn markering på hele kroppen. Mere usædvanligt fik V40 også grøn markering på hele kroppen i  Pæletesten. Det er kun sket tre gange før. (Mazda C-5, Opel Ampera og Hyundai Veloster).

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,4  point ud af 4,0 mulige, er et fint resultat, men 12 andre biler ligger foran det sidste lille stykke vej op til de maksimale point..
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var kun til 8 point af 12 mulige for det 18 mdr. gamle "barn". I Volvo V40 placeret i en bagudvendt Volvo autostol. Karakteren for det 3 år gamle barn, ligeledes i en bagudvendt autostol, var 9,6 point ud af de 12 mulige.
Frakobling af passagerairbaggen er kun mulig, hvis man lader en Volvo-forhandler foretage den med mindre man tilkøber en særlig airbag kontakt. Faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde, hvis airbaggen ikke er frakoblet, er tydeligt markeret ligesom status for en eventuel frakobling tydeligt fremgår..


Fodgængersikkerheden
er  helt i top takket være den nye, aktive fronthjelm, der ved hjælp af et airbagsystem løfter sig fra motorens hårde dele i tilfælde af en kollision med en fodgænger. Airbaggen dækker også sidestolperne ved frontruden. (Læs om systemet HER)


Den aktive sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. En justerbar fartbegrænser giver Volvo V40 yderligere et point, således at karakteren i Aktiv Sikkerhed kommer op på 100 %. Det standardmonterede Autobrems system medtages endnu ikke i vurderingen, og når det sker de kommende år, vil pointene blive fordelt mellem Aktiv Sikkerhed og Fodgængersikkerhed.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,7

8,0

8,0

3,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.377 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Knæairbag i førersiden
Aktiv fartbegrænser

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

98

75

88

100

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,7 point i frontaltesten er fint (16,0 er maks.) Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.
Bemærk, at samtlige airbags udløses ved frontalkollisionen, også dem i siden. Det sker for at beskytte fører og passagerer, hvis bilen skulle vælte i forbindelse med ulykken. En dyr sag for forsikringsselskabet at skulle erstatte de mange airbags...

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men Volvo kom ud af testen med grøn markering på hele kroppen. Flot!

I sidetesten, blev det også til en grøn markering (topkarakteren), hvilket er forventeligt i denne test.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 3,5 point i testen, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint, men der er 16 konkurrenter blandt alle piskesmæld-testede biler, der er bedre, når man ser på decimalerne.


Fører og passagerer er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 


Barnetest

Billedet af barnedukkerne i autostolene på bagsædet viser, at Volvo har valgt at lade bilen teste med to bagudvendte autostole af eget mærke. Modsat, hvad man kunne vente fra Volvo, blev det blandt testens personbiler til laveste karakter, kun lige netop på grænsen for fem stjerner (75%).

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk