Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 30-08-2013

Dacia Lodgy
- fri os for den! 
  (pr. 14. januar 2013 meddeler Renault, at Lodgy vil blive taget til Danmark med mere sikkerhedsudstyr end i testen, blandt andet ESC, men den forældede konstruktion kan man ikke lave om på.)
30. august 2013 Tilføjelse:) Testen af Lodgy har været den mest læste i august  på Sikkerbil.dk. Blandt kommentarerne ses en masse undskyldninger for, at købere har valgt pris fremfor sikkerhed.
Forståeligt nok, for prisen betyder noget her og nu, mens svaghederne på sikkerhedsområdet forhåbentlig aldrig vil få betydning for den enkelte køber. Kommentarer om, at Lodgy har samme sikkerhed som tilsvarende biler med et par år på bagen er ikke rigtig. Reelt kan den kun sammenlignes med en 2006 Kia Carnival, som har samme konstruktionssvagheder som Lodgy. Var Lodgy blevet testet af Euro NCAP side om side med den i 2006 opdaterede Kia Carnival, ville de dengang begge have fået fire stjerner.       
Leif Nielsen)

2012 


Vi har flere gange sagt, at man som bilkøber efterhånden blot kan købe den bil, man synes om. Sikkerheden er blevet høj overalt.
Men husk lige at frasortere Dacia.  I det aktuelle tilfælde Dacia Lodgy, der er en ny bil fra Renault, der under Dacia-navnet producerer sikkerhedsmæssige bundskrabere til salg i lande, med lav forståelse for bilsikkerhed.
Efter testens offentliggørelse har den danske Renault-importør, trods det dårlige resultat, sat Lodgy på programmet. Herhjemme med ESC, og der er kommet bedre motorer. Men det rykke ikke på Euro NCAPs resultat. At den kun opnår tre stjerner, er der flere forklaringer på. Dacia  - og for den sags skyld også den nye Renault Clio og Captur, har samme billige sideairbagsystem som VW Up & Co. Men det lukker Euro NCAP øjnene for og ser kun på testsituationen. Det ser dog ikke for godt ud. Pæletesten viser brun markering lig med: Rigtig dårlig, og piskesmældtesten endte i det røde felt.
Kabinen bryder sammen flere steder, det er usædvanligt i dag.
Lodgy blev testet uden ESC og må så være blevet typegodkendt inden loven om ESC på alle nye biler trådte i kraft. Selv om Lodgy har fået ESC i Danmark, vil det ikke rykke ved de kun tre stjerner. Den ligger stadig for lavt i såvel fodgængertesten som i den samlede totalscore.

 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
er lav. Den bærende vinduesramme blev kraftigt deformeret på den øverste del og taget blev bøjet foran den såkaldte B-stolpe, den der befinder sig mellem for og bagdøre. Gulvpanelerne foran bagsædet blev fuldstændig adskilt, hvilket bredte sig helt frem til førerpladsens fodrum ligesom tunnellen, der gemmer transmissionen blev deformeret mellem for sæderne.
Det gav strafpoint for manglende stabilitet af kabinen.
Data fra dummyerne viste dårlig beskyttelse af forsædepassagerens bryst. Måske forårsaget af, at Renault ganske usædvanligt har undladt at montere seleforstrammer alene i passagersiden. Det har vi ikke set før - eller måske blot ikke opdaget. Strukturer i frontpanelet viste risiko for knæ- og benskader på såvel fører som forsædepassager.
Beskyttelsen af førerens fødder viste sig også at være for dårlig.


Sidetesten blev heller ikke klaret helt perfekt, hvilket er usædvanligt.
Som man kunne forvente er Dacia Lodgy heller ikke forsynet med gardinairbag, kun en billig udgave med begrænset effektivitet.
Det  er noget, vi skriver, det emne forbigår Euro NCAP i tavshed.


Pæletesten
 viste brun markering, i selve denne test opnåede Lodgy kun 22% af det mulige pointtal.

Piskesmældtesten
endte, ikke overraskende, helt nede i det røde felt.
Se piskesmæld-skemaet HER
).


Barnesikkerheden er på det jævne i den dynamiske del af testen. Frakobling af passagerairbaggen er standard, så det kan være lovligt at køre med et barn siddende i en bagudvendt autostol. Imidlertid var kontakten til afbrydelsen så dårligt afmærket og informationen om den er slået til eller ej levede heller ikke op til Euro NCAPs krav, så man valgte at ignorere dens tilstedeværelse.
Faren ved at transportere et barn i en bagudvendt autostol på forsædet uden først at frakoble airbaggen, er tydeligt markeret.
 

Fodgængersikkerheden  ligner bilens øvrige, sikkerhedsmæssige standard: Lav for så vel et barn og en voksen, der måtte blive ramt af Dacia Lodgy.

 


Den aktive sikkerhed 
 blev også en ren bundskraber, bl.a. fordi Lodgy sælges uden ESC som standard i hele EU. Det blev ellers lovpligtigt for nye bilkonstruktioner i november sidste år, men Renault har formentlig skyndt sig at få bilen typegodkendt, så den lovligt kan sælges i EU uden ESC indtil 2016. Det vil altså være op til de enkelte landes importører, om ESC skal være standard eller ej. I nogle lande er man ligeglade med den slags udstyr.
Der er (selvfølgelig) ikke selehusker ved bagsædet.


 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

10,7

7,3

6,4

1,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs MPV

Egenvægt: 1.233 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC var ikke monteret på testbilen, men den har fået det i Danmark.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende side airbags ved forsæderne.
Seleforstrammer kun ved førersæde
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 selehuskere (kun forsæder)
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

72

77

44

29

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

10,7 point i frontaltesten ud af 16 mulige er et sølle resultat.  Vinduesrammen blev stærkt deformeret, hvilket er sjældent at se i dag.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og Dacia Lodgy klarede da heller ikke  opgaven ret godt - brun markering!

Sidetestens
 grønne markering på testdukken skæmmes lidt af en gul markering af brystet. Ikke alvorligt, men heller ikke perfektr.

1.


2..

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel



1,5 point afrundet i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er helt nede i det røde felt.


Fører og forsædepassager har dårlig beskyttelse af forsædepassagerens bryst. 
 

Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er kun på det jævne. Stolene er Britax-Römer Baby-Safe Plus Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.


3..
Dacias såkaldte hovedbeskyttende airbag er ikke den optimale gardinairbag, der falder ned fra oven.
Dacia airbaggen udløses nedefra og farer så op og beskytter hovedet. Men, som det ses på billederne herover fra sidekollisionen, kun på et meget smalt område.
For at denne form for airbag skal være effektiv kræver der, at personen i sædet sidder lodret op af ryglænet. I en kompliceret kollision, hvor passagererne på forsædet kastes fremad, er der ingen hovedbeskyttelse at hente.
Desværre markerer Euro NCAP ikke, hvilken airbagtype de testede biler er udstyret med.
Det er elleres en vigtig oplysning, så man kan fravælge biler uden et optimalt airbagsystem.
 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Dacia Lodgy blev ikke testet med ESC

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk