Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

 Fiat 500L
- endnu bedre         

2012  


Fiat 500 brillerede  i 2007, da modellen kom frem, med en meget høj sikkerhed, helt udsædvanligt for de små biler.
Siden dengang er også andre kommet med og den nye og længere variant af Fiat 500, Fiat 500L, klarer sig på enkelte punkter bedre end den korte udgave. F., eks. er den helt fejlfri i benområdet på forsæderne, og det uden den knæairbag, som den korte udgave har.
Visse versioner af Fiat 500L har den, men når alle ikke har det, giver det ikke point. Det eneste, beskedne klagepunkt, i rapporten denne gang er karakteren i piskesmældtesten, der kun er på det jævne.
I den samlede vurdering ligger Fiat 500L på linie med den nye Ford Fiesta.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri.
Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, selv om Fiat 500L ikke, som den almindelige Fiat 500, er udstyret med knæairbag. 500L klarer opgaven  perfekt uden.
Fiat dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Den hovedbeskyttende sideairbag er en ægte gardinairbag i hele kabinens længde.


Pæletesten
 blev til gul markering af brystet, 85 % af det mulige pointtal i denne deltest blev nået.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 2,331 point af 4,000 mulige, er ikke god nok. Efter 3-4 år med denne test, burde Fiat have lært lektien.
 (se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden er ikke meget over, hvad der minimum kræves for en femstjernet karakter.  Gardinairbaggen beskytter dog helt om bag i bilen.
Den bagudvendte autostol til det 1,5 år gamle "barn", rykkede forud under frontaltesten og beskadigede forsædet. Det havde dog ingen indflydelse på sikkerheden for barbet og det medførte derfor ingen pointtab.
Frakobling af passagerairbaggen er standard, og markeringen af, om passagerairbaggen er slået til eller fra, er ikke tydelig nok..
Det er derimod de labels, der skal advare mod at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.
 

Fodgængersikkerheden  er god for et barn, der rammer hovedet ned i fronthjælmen under en påkørsel. Typisk for mindre biler med en kort front, ser det dårligere ud for en voksen.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er som standard selehusker ved forsæderne, men dumt nok ikke ved bagsædet. En aktiv fartbegrænser er standard på nogle modelvarianter, men ikke på alle, så dette udstyr præmieres ikke.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,6

8,0

7,7

2,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs MPV

Egenvægt: 1.245 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags ved forsæder (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 selehuskere (kun forsæder)
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

78

65

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,6 point samlet i frontaltesten fint. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.


Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, men Fiat 500L klarede testen til entilfredsstillende karakter, der gav gul markering på grafikken.

Sidetesten var, som det forventes, til grøn markering. Det er kun få biler, som modtager anmærkninger her.


ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.


 Piskesmældtest

- en simuleret bagendepåkørsel



2,3 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er ikke godt nok.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


En god stor gardinairbag er et vigtigt udstyr i de små biler. Desværre er der en tendens til, at de spares bort (f. eks. VW Up, Skoda Citigo, Seat Mii og Renault Clio IV). 
 

Barnetest

Begge de anvendte autostole var bagudvendte. Den ene bagudvendte stol (med det mindste barn) beskadigede forsædet i frontaltesten, men dukken viste ingen negative påvirkninger, så hændelsen medførte ikke minuspoint.
Autos
tolene, valgt af bilfabrikanten, var i begge tilfælde Fair G0/1S Isofix .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk