Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

 Hyundai Santa Fe
- højt på strå        

2012 


Hyundai Santa Fe ligger højt på årets scoreliste.  Ikke alene med en høj totalkaraktér, men også i de enkelte sikkerhedsbokse, der danner billedet: Voksen, barn, fodgænger, aktiv sikkerhed.
En lille skønhedsfejl kan være den orange markering i piskesmældtesten, men når man ser, at pointtallet er 2,984 og i betragtning af, at 3,000 giver grøn markering, må man sige, at den fejl er til at leve med. Det er i hvert fald ikke noget man dør af.
Det samme gælder den gule markering i pæletesten, hvor delkarakteren er 3,574, mens 4,000 ville give grønt. Det samme gør sig i endnu højere grad gældende i frontaltesten, så alt i alt må Santa Fe betegnes som en sikker bil på alle punkter.  Ved påkørsel af en fodgænger udløser en mekanisme fronthjælmen, så den løfter sig lidt og skaber afstand til de hårde motordele under hjælmen.



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri.
Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører, som har en knæairbag foran sig, som forsædepassageren. 
Hyundai dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Den hovedbeskyttende airbag er formentlig en ægte gardinairbag i hele kabinens længde. Ikke noget som Euro NCAP oplyser.


Pæletesten
 blev til gul markering af brystet, ikke langt fra den optimale grønne farve, som det underste af kroppen gjorde sig fortjent til.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 2,984 point af 4,000 mulige, blev kun til en middelmådig, orange markering.
 (se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden ligger i den dynamiske del af testen næsten helt i top for begge børn. (1,5 og 3 år). 

 

Fodgængersikkerheden  ligger pænt, idet de fleste områder af fronthjælmen tager  blødt i mod såvel en voksen som et barn, der måtte blive påkørt.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er som standard selehusker ved forsæderne og bagsædet samt en standard fartbegrænser, der imødekommer Euro NCAPs krav.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,6

8,0

7,8

3,0

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs SUV

Egenvægt: 1.910 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 selehuskere (kun forsæder)
 Standard fartbegrænser

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

96

89

71

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,6 point samlet i frontaltesten fint.  Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men Hyundai Santa Fe klarede opgaven fint, men blot en beskeden, gul markering.

Sidetestens
 grønne markering på testdukken er, som den bør være. Intet at klage over her.
i

 

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Under testen forsynes biler med et højt tyngdepunkt med støttehjul, idet der da vil være mulighed for væltning

 

 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,0 point
afrundet i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er pænt og lyder som til grøn markering. Da det er den ikke afrundede værdi, der anvendes ved den grafiske fremstilling, ender det med en orange markering, idet karakteren helt nøjagtig er 2,984.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og måske ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision.  Santa Fe har gardinairbag i hele kabinens længde.
 

Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er vurderet til at være rigtig.Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby-Safe Plus Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk