Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

 Mercedes A
 - god generel sikkerhed          

2012 


Mercedes-Benz A-klasse er, når samtlige karakterer lægges sammen ikke helt i top, men den har den styrke, at den er tilpas god til det hele.
Det ses på grafikken med "de grønne mænd", som kun meget få steder skifter farve til gul. I vores øjne skal en rigtig femstjernet bil kun vise grønne og gule farver - og det lever A-klassen op til.
Et elektronisk system, "Collision Prevention Assist (CPA)",  er standard og er skabt til at hjælpe bilens fører til at undgå piskesmældskade.
Den slags systemer, som også den nye VW Golf VII møder op med som standard, giver endnu ikke point hos Euro NCAP. Men det vil ske i fremtiden og bliver næste trin på vejen til endnu højere bilsikkerhed.
Fokus vil flytte sig fra bulet blik til aktiv sikkerhed, der handler om at undgå bulerne i såvel biler som mennesker.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri.
Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens underbenene ikke slipper helt fri for en lille anmærkning. 
Mercedes dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Om den hovedbeskyttende airbag er en ægte gardinairbag i hele kabinens længde oplyser Euro NCAP desværre ikke, men det kan man vist roligt regne med hos Mercedes.


Pæletesten
 blev gul markering af brystet, 75 % af det mulige pointtal blev nået. Lidt bedre var det ved målinger på maveregionen.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 3,317 point af 4,000 mulige, er godt nok klaret. Det rækker dog kun til en  plads som nummer 40 på vores samlede liste. Men den grønne markering er rigelig hjemme.
 (se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden ligger i den dynamiske del af testen pænt, men ikke helt i top for begge børn. (1,5 og 3 år).
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen markeringen af frakoblingskontaktens position er i orden, hvilket ikke gælder advarsel mod at have et barn placeret i en bagudvendt autostol i forsædet uden frakoblet airbag.
Testbilen var forsynet med automatisk frakobling af passagerairbaggen, hvis der er placeret en bagudvendt Mercedes-autostol i sædet. Denne indskrænkning i anvendelsen gør, at Euro NCAP ser bort fra funktionen.
 

Fodgængersikkerheden  er god i kofangerhøjde og også hvor et barn typisk vil ramme med hovedet ved en påkørsel.  Områder, som et barn typisk vil ramme, er sikret godt, overvejende også, hvor      en voksens hoved vil ramme fronthjælmen. Men rammes oppe ved frontttruden ser det mindre godt ud. Og det kan nemt ske på grund af bilens korte front.
A-klassen har en aktiv fronthjælm. Sensorer registrerer hvis en fodgænger rammes, og omgående rejse hjælmen sig lidt for at forhindre, at et hoved slår så stor en bule i fronthjælmen, at de underliggende hårde motordele rammes.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er som standard selehusker ved forsæderne og bagsædet. En aktiv fartbegrænser kunne ikke leve op til Euro NCAPs minimumskrav for udbredelse i modelserien.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,8

8,0

7,3

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.320 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder og bagsæde.
Selekraftbegrænsere ved forsæder  og bagsæde.
3 selehuskere (forsæder og bagsæde)
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

93

81

67

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14,8 point samlet i frontaltesten er godt nok. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men Mercedes A ligger pænt i det gule felt, ikke langt fra grøn markering.

Sidetestens
 grønne markering på testdukken er, som den bør være. Der er ægte gardinairbags i hele kabinens længde.
i

 ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest

- en simuleret bagendepåkørsel



3,3 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i den gode ende af skalaen.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 
 

Barnetest



S
ikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test  i god. Der findes et ekstraudstyr, der selv detekterer om der er placeret en autostol på højre forsæde, men da det kun er Mercedes egne autostole, det fungerer sammen med, indgår udstyret ikke i Euro NCAPs vurdering.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby Safe Plus (bagudvendt og fastspændt med bilens sikkerhedssele) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk