Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

 Opel Mokka
 - lille, men sikker            

2012   


Opel Mokka er en forholdsvis lille 4x4, men bestemt ikke særlig let med sin egenvægt på over 1.400 kg.
At der er gods i bilen og at karrosseriet har en god styrke samtidig med et velafstemt sikkerhedsudstyr fremgår tydeligt af testresultatet, hvor Mokka rører pointloftet.
Ser man på den grafiske fremstilling er der kun to gule markeringer og især førerens gule bryst er så tæt på grønt som man næsten kan komme: 3,927 point i denne deltest, hvor 4,000 er grøn topkaraktér. Mokka har ikke knæairbag, men klarer sig optimalt uden.
Mokka har ingen dårlige karakterer i det samlede testbillede. Selv fodgængertesten er god for såvel et barn som en voksen.
Og der er ikke sparet på det aktive sikkerhedsudstyr, som er det maksimalt mulige pointgivende - altså 100 %.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager. Det klarer Opel Mokka fint uden brug af knæairbag.
Opel dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Mokka har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde i hver side. Et punkt som Euro NCAP forsømmer at oplyse om.

Pæletesten
 blev til gul markering af brystet. Men med et pointtal i denne delkaraktér på 3,716, hvor 4,000 er maks, er det rigtig fint.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 3,150 point ud af 4,0 mulige, sikrer Mokka en plads i det grønne felt.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden medførte ingen kritiske kommentarer, i den dynamiske test fik pladsen med den tre-årige topkarakter.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen af frakoblingskontaktens position er god, og det samme gælder advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.

 

Fodgængersikkerheden er god for så vidt angår bilens front i benhøjde, men rundt i kanten blev resultatet dårligt.
I midterfeltet viste sikkerheden sig at være generelt gggggod for et barn, der rammer fronthjælmen med hovedet, mens en voksen i højere grad risikerer at ramme et skadesvoldende område.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er selehuskere på begge forsæder og ved bagsædet. Sammen med yderligere en justerbar fartbegrænser  bringer det Mokka op på de maksimalt mulige 100% i denne del af testen.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,9

8,0

7,7

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs SUV

Egenvægt: 1.433 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende side airbags
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

96

90

67

100

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,9 point samlet i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men her slap Mokka med en gul markering, ikke langt fra det optimale.

Sidetesten blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

Mokka har gardinairbag i hele kabinens længde. Sådan bør det være.


ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 3,150 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, men et stykke nede i hierakiet i det grønne felt.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. Føreren desuden af en knæairbag, som ikke anses for nødvendig i passagersiden, hvor der jo ikke er en ratstamme, tændingslås mv


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby Safe Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix (fremadvendt) med topstrop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk