Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

 Range Rover 3.0 TD "Vogue"
 - bedre end lillebror        

2012 


En mindre Range Rover, Evogue-modellen, blev testet i slutningen af 2011 i en 1.800 kg tung, højrestyret udgave og til fem stjerner. Det var det dog ikke blevet til efter 2012-reglerne.
Det klarer den store, kendte Range Rover uden efternavn nu med bravour i  en 2.313 kg tung, venstrestyret udgave.
De fem stjerner er stadig de samme, men de bagvedliggende delresultaterne er anderledes. Frontaltesten klares bedre, mens pæletesten er dårlige. Brystmarkeringen går fra grøn markering (perfekt) i den lille Range Rover Evegue til orange (mådeligt) i den store.
Også piskesmældtesten er dårligere - den var ikke for god i forvejen.
Range Roveren er ikke engang blandt de 100 bedste ud af de cirka 150 testede biler.
De bløde medtrafikanter kan være tilfredse med, at den voldsomme front på den store Range Rover slår mindre hårdt en ved den mindre Evoque, således at Range Rover nu kan reklamere med "5 stjerner, Test 2012."
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager. Og det uden tilstedeværelsen af knæairbag.
Range Rover dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Range Rover har ægte gardinairbag i kabinens  fulde længde, et punkt som Euro NCAP forsømmer at oplyse om. Der bruges almindeligvis samme betegnelse hvad enten, der er fire eller seks airbags og uanset om det er kludeairbaggen fra VW UP & Co. og VW Beetle eller en regulær gardinairbag.

Pæletesten
 blev til orange markering af brystet. Men med et pointtal i denne delkaraktér på 2.500, hvor 4,000 er maks - det er ikke godt nok.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med kun 2,101 point ud af 4,000 mulige, det rækker ikke engang til en plads mellem de 100 bedste.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden medførte ingen kritiske kommentarer i den dynamiske test.
Frakobling af passagerairbaggen er standard, men markeringen af frakoblingskontaktens position er ikke god, det koster point. Derimod er advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag gode.

 

Fodgængersikkerheden,  der var lav i den tidligere Range Rover Evoque test, er nu oppe på et femstjernet niveau. Dermed være ikke sagt, at den er fremragende, blot acceptabel både hvad angår en påkørselssituation med et barn eller en voksen.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er selehuskere på begge forsæder, men ikke ved bagsædet. En justerbar fartbegrænser er standard, men lever ikke op til Euro NCAPs krav.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,2

8,0

7,3

2,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 2.313 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags (ikke midterplads)
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende gardinairbags
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder og bagsæde)
Justerbar fartbegrænser
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

91

84

63

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,2 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, selv for en øjensynlig kraftig bygget bil som Range Rover. I hvert fald blev ribbenene trykket mere end tilladt.

Sidetesten blev, som forventet, klaret problemfrit.
i


ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen
blev bestået uden kommentarer. Bilen er forsynet med støttehjul på grund af risikoen for, at en høj bil som Range Rover kan vælte ved de bratte kursskift.


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 2,1 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er for dårligt for den esklusive Range Rover. Det har 110 af de andre testbiler gjort bedre.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. Benområdet er meget fint beskyttet for begge forsædepassagerer uden brug af knæairbag.
Såvel passagerer på forsæderne som på bagsædet er godt beskyttet af en ægte gardinairbag i hele kabinens længde.


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby Safe Isofix  (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix (fremadvendt) med topstrop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk