Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 01-12-2012

 Seat Toledo  
 - mere Skoda end Seat         

2012 


Seat Toledo, der lige som Skoda Rapid er en hatchback, gør en rigtig god figur i denne test. De to biler deler testdata og ifølge FDMs blad "Motor" er der mere Skoda i Toledo end Seat, og produktionen skal angiveligt ske hos Skoda.
Der er ikke meget at kritisere, tallene og farverne på grafikken taler deres tydelige sprog.
Og fortæller blandt andet, at Seat godt må gøre sig lidt mere umage i piskesmældtesten. De har tidligere i år vist, at de godt kan, men her knækkede der ligesom en tak af den femte stjerner, hvis fem stjerner skal illustrere det optimale. Om de hovedbeskyttende sideairbags er ægte gardinairbag oplyser Euro NCAP desværre ikke, men den danske Skoda-importør bekræfter det. Og har Rapid det, skal Toldedo også have det.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens førerens underben ikke slipper helt fri for en lille anmærkning. 
Fabrikken dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Om den hovedbeskyttende airbag er en ægte gardinairbag i hele kabinens længde oplyser Euro NCAP desværre ikke, men det ser sådan ud på testvideoen og den danske Skoda-importør bekræfter det.


Pæletesten
 blev gul markering af brystet, 3,9 point i denne gren af testen, hvor 4,0 er det maksimale. Det må siges at være ok.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 2,632 point ud af 4,000 mulige, er ikke godt nok klaret for en helt ny bil. Cirka nummer 100 blandt de hidtil 170 testede biler.
 (se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden ligger i den dynamiske del af testen højt.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen markeringen af frakoblingskontaktens position er i orden, hvilket ikke gælder advarsel mod at have et barn placeret i en bagudvendt autostol i forsædet uden frakoblet airbag.
Toledo er testet med børnene på bagsædet anbragt i et andet fabrikat autostole end Skoda Rapid.
 

Fodgængersikkerheden  er god i kofangerhøjde. Områder, som et barn typisk vil ramme, er sikret godt, mens det ser mindre godt ud for en voksen i samme situation.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er som standard selehusker ved førerpladsen. Forreste passagersæde sikres på søstermodellen Skoda Rapid først fra produktionsnummer (VIN) .... 009068 (de sidste seks cifre ud af 17). Der er ingen alarmer på bagsædet.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

8,0

8,0

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.093 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende sideairbags
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 

2 selehuskere (kun forsæderne og kun fra bestemt produktionsnummer også i forreste passagersæde)
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

80

69

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,4 point samlet i frontaltesten fint. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men Skoda Rapid  var kun en hårsbredde fra grøn markering, det optimale.

Sidetestens
 grønne markering på testdukken er, som den bør være. Der er ægte gardinairbags i hele kabinens længde.
i

 ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Testen blev udført på Skoda Rapid.


 Piskesmældtest

- en simuleret bagendepåkørsel



2,6 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er ikke godt nok.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 
 

Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test  i top.Stolene, valgt af bilfabrikanten, er PEKE G0 Plus Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: PEKE G1 Isofix med topstrop. Det er andre stole end dem, der er noteret ved Skoda Rapid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO (Testen er foretaget på Skoda Rapid)
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
(Testen er foretaget på Skoda Rapid)
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk