Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

 Subaru Forester
- bedst i barnetesten         

2012   


Subaru  Forester klarer sig generelt godt i testen. Især markerer den sig med årets næsthøjeste pointtal i barnesikkerhed, et enkelt point højere end Subaru XV opnåede tidligere på året. Så det er tydeligt ikke en tilfældighed, men noget fabrikken har styr på.
Havde den så også haft i det mindste gul markering i pæletesten, havde det været rigtig flot, men det blev kun til det, der i gamle dages skolekarakter ville have heddet "mådeligt":
Men årskarakteren ville have heddet "mgX". Det var dengang ganske tilfredsstillende.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri.
Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens underbenene ikke slipper helt fri for en lille anmærkning. 
Subaru dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Den hovedbeskyttende airbag er en ægte gardinairbag i hele kabinens længde. Ikke noget som Euro NCAP oplyser, men det fremgår af billedet fra frontaltesten. Man ser en
gardinairbag, der også udløser ved en tilstrækkelig kraftigt frontalkollision. Det er dyrt for forsikringsselskabet, men sikrer i tilfælde af væltning eller i komplicerede ulykkessituationer.


Pæletesten
 blev til orange markering af brystet, 43 % af det mulige pointtal blev nået. Bedre var det ved målinger på maveregionen, 82%..

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 3,305 point af 4,000 mulige, er godt nok klaret, den grønne markering er rigelig hjemme.
 (se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden ligger i den dynamiske del af testen næsten helt i top for begge børn. (1,5 og 3 år). Og så højt i de andre elementer, der indgår i vurderingen, at det blev til årets højete næsthøjeste karakter på dette område (91%). Højeste værdi havde Seat Leon (92 %).
Frakobling af passagerairbaggen er standard på en helt speciel måde, idet airbaggen som standard er frakoblet. Man kan derfor roligt placere en bagudvendt autostol i sædet.
Sætter en voksen passager sig ind i bilen, kobles passagerairbaggen automatisk til.
En fiks måde at klare problematikken på, idet frakoblingen er uafhængig af autostolens fabrikat. Modsat Mercedes, hvor airbaggen som standard er tilkoblet og hvor kun en Mercedes-godkendt autostol kobler passagerairbaggen fra, når den monteres.
 

Fodgængersikkerheden  ligger pænt, idet de fleste områder af fronthjælmen tager  blødt i mod såvel en voksen som et barn, der måtte blive påkørt. Kun er den forreste del af fronthjælmen, der hvor den går over i den lodrette grill, uacceptabel hård at ramme.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er som standard selehusker ved forsæderne og bagsædet samt en aktiv fartbegrænser, der imødekommer Euro NCAPs krav.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,0

8,0

6,5

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.519 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
3 selehuskere (forsæder og bagsæde)
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

91

91

73

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,0 point samlet i frontaltesten fint.  Bemærk, at gardinairbaggen udløser også her, hvor der kun er tale om en frontalkollision. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og Subaru Forester måtte indkassere en middelmådig karakter her på grund af for kraftig påvirkning af  førerens brystkasse. Maveregionen fik en mindre alvorlig anmærkning i form af gul markering.

Sidetestens
 grønne markering på testdukken er, som den bør være.
i

 

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Under testen forsynes biler med et højt tyngdepunkt med støttehjul, idet der da vil være mulighed for væltning-



 Piskesmældtest

- en simuleret bagendepåkørsel



3,3 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er pænt.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 
 

Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er vurderet til at være usædvanlig god i Subaru Forester.Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Fair G0/1S Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop. Nøglelås til passagerairbaggen standard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk