Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

 VW Golf VII
- sikrere end testen viser                         

2012 


Den syvende VW Golf klarer sig godt i Euro NCAP testen. Og så har den endda et par nye tiltag, som endnu ikke er pointgivende, som standardudstyr:
Multi Kollision Bremse, som griber ind, hvis en bil fortsætter med at køre efter den første kollision og bremser bilen ned til 10 km i timen, så føreren får en chance for at få hold over bilen.
"Precrash- før sammenstødet sker" - er et system, der strammer sikkerhedsselen op, adviserer airbagsystemet og lukker bilruder og evt. soltag.
Til gengæld har VW sparet på en selehusker til bagsædet.
Heldigvis har VW i Golf bibeholdt ægte gardinairbag med beskyttelse i hele kabinens længde. Resultaterne fra crashtesten er da også blevet gode, med topkarakter i de fleste af de delopgaver, der danner baggrund for grafikkens farver, hvor grøn er bedst, gul er pænt, orange er på det jævne .... netop den farve, som udgør en skønhedsplet på totalbilledet af Golf VII.  Flere og flere biler klarer efterhånden opgaven til gul markering, men for Golf VII smuttede det altså. Delkarakteren her blev under det halve af det mulige.
Man kan så glæde sig over den fine placering i barnetesten og piskesmældtesten, men efterfølgende notere, at fodgængertesten også kun viser et middelmådigt resultat.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens underbenene ikke slipper helt fri for en lille anmærkning. 
VW dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Euro NCAP forsømmer at oplyse, at den  hovedbeskyttende airbag i sidetesten er en ægte gardinairbag. Det er ellers godt at vide.

Pæletesten
 blev kun til orange markering af brystet. Det burde VW have gjort bedre.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 3,277point ud af 4,000 mulige, udmærket, men cirka 50 andre biler har siden 2009 gjort det bedre.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden medførte ingen kritiske kommentarer, i den dynamiske test fik den treårige, mens den 1,5 årige var lidt - meget lidt - dårligere sikret.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen markeringen af frakoblingskontaktens position er i orden, hvilket også gælder advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.
Euro NCAP kommenterer ikke, at det forreste passagersæde faktisk som standard har automatisk frakobling af passagerairbaggen, hvis der er placeret en bagudvendt autostol på sædet.

 

Fodgængersikkerheden er kun jævnt god. Særligt vil en voksen der falder hen over bilens front være i farezonen.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er selehuskere ved  forsæderne, mens den er ekstraudstyr på bagsædet. En justerbar fartbegrænser er også ekstraudstyr og tæller derfor heller ikke med på pointskalaen.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,9

8,0

6,8

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.205 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder, ekstraudstyr på bagsædet)
Justerbar, aktiv fartbegrænser
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

89

65

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,9 point samlet i frontaltesten er flot. 16,0 er det højst mulige, der kan opnås. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her måtte den nye Golf indkassere en mådelig karakter.


Sidetestens grønne markering på Golf´s testdukke er, som den bør være og som er det normale.
i

 

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 Piskesmældtest

- en simuleret bagendepåkørsel

3,3 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. Føreren desuden af en knæairbag, som ikke anses for nødvendig i passagersiden, hvor der jo ikke er en ratstamme, tændingslås mv


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test i top for i hvert fald det ene barns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Bobsy G0 Plus Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Bobsy G1 Isofix Top Tether (topstrop).
Billedet viser, at Golf VII som hidtil har en ægte gardinairbag, der beskytter i hele kabinens længde. (den grønlige ting, der ses foroven til venstre i udløst tilstand).

 
VW Multi Collision Brake hjælper førereren af bilen at få hold på den i en kritisk situation. F. eks. hvis man er kørt ind i autoværnet og efterfølgende bliver skubbet ud igen. Mange almindelige bilister vil ikke formå at redde situationen. Her træder det nye bremsesystem så til og bremse bilen ned til 10 km/t

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk