Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11-2012

Volvo V60 Plug-in hybrid                           

2012 


Volvo V60/S60 blev testet i sin almindelige udgave i andet kvartal 2011. Denne gang er det så Plug-in hybridmodellen, der står for skud.
Forskellen på de to udgaver er bl.a. egenvægten der stiger fra 1672 til 2020 kg. Den øgede vægt medfører et højere pres på karrosseriet, bl.a. ved forreste venstre hjørnestolpe trykket 41 mm indad mod kun 1 mm i den almindelige model. Og der kom øget tryk på på personerne i sikkerhedsselerne og det er formentlig årsagen til, at hybrid-Volvoen får  gul markering af førerens bryst og en pointnedgang på det specielle punkt på 25%. Men stadig et acceptabelt resultat.
V60 hybrid har nu fået selestrammere og selekraftbegrænsere også på bagsædet, en ting, som ADAC har efterlyst så bagsædet igen kan blive bilens sikreste plads. Desuden har hybrid-Volvoes fået aktiv fartbegrænser som standardudstyr. Totalt set ender hybrid-udgaven på samme score som den almindelige V60.
 (se testen HER).



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens underbenene ikke slipper helt fri for en lille anmærkning. 
Volvo dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Volvo har selvfølgelig i begge sider en ægte gardinairbag i hele kabinens længde. Men det  forsømmer Euro NCAP at oplyse om. Billigt eller dyrt, godt eller skidt, så hedder det blot "Side head airbag" i testrapporterne. Tidligere blev typen specificeret. Gardinairbagen udløser også ved en tilstrækkelig kraftigt frontalkollision. Det er dyrt for forsikringsselskabet, men sikrer i tilfælde af væltning eller i komplicerede ulykkessituationer.

Pæletesten
 blev til gul markering af brystet. Det er rimeligt godt i denne svære test.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 3,618 point ud af 4,000 mulige - meget flot - formentlig hentet fra den tidligere test..
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden medførte ingen kritiske kommentarer, i den dynamiske test fik begge børn topkarakter.
Frakobling af passagerairbaggen er standard, men markeringen markeringen af frakoblingskontaktens position er ikke god nok. Det er til gengæld advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.

 

Fodgængersikkerheden er kun jævnt god. Særligt vil en voksen der falder hen over bilens front være i farezonen.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er selehuskere på såvel forsæder som bagsæde. En justerbar fartbegrænser er standard og resultatet ender på 100 %. Der gives endnu ikke point for selestrammere og selekraftbegrænsere på bagsædet - det burde man overveje.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,3

8,0

7,5

3,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs st.car

Egenvægt: 2.020 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 to-trins frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i siderne
Seleforstrammere ved for- og bagsæder
Selekraftbegrænsere ved for- og bagsæder 
3 selehuskere (forsæder og bagsæde)
Justerbar, aktiv fartbegrænser
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

93

83

65

100

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14,3 point samlet i frontaltesten er ok, men ikke så godt som den almindelige Volvo V60. Måske på grund af hybridbilens hæøje vægt på over 2.000 kg.
Bemærk, at gardinairbaggen også udløser, selv her, hvor der er tale om en ren frontalkollsision. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men her slap Volvo V60 hybrid med en gul markering af førerens brystkasse, rimelig tæt på den optimale karakter.

Sidetestens grønne markering på Volvoens testdukke er, som den bør være og som er det normale.
i

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 3,6 point i piskesmældtesten er rigtig godt.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis
2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.


Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. Føreren desuden af en knæairbag, som ikke anses for nødvendig i passagersiden, hvor der jo ikke er en ratstamme, tændingslås mv


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er helt i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Volvos egne, begge to bagudvendt hvor der normalt er en fremadvendt til det store "barn".

 ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk