Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 11-04-2013

 Ford Transit Custom
- sikkerhedsudstyr gav stjerner!  

(Modellen, der blev testet, hedder reelt Ford Transi Turneo Custom (minibus), men findes også som Transit Van og Transit Custom Van)

2012  


Ford Transit (Turneo) Custom får, som den eneste i testen, fem stjerner. Det er da også topmodellen.
Her er sikkerhed i busudgaven ikke ekstraudstyr. Selv den basale version har to airbags foran, sideairbag til beskyttelse af kroppen, gardinairbag til beskyttelse af hovedet, selehusker ved førersædet, selestrammere, selekraftbegrænsere og endelig antiskridsystemet ESC (som tidligere hed ESP).
Men stjernerne vokser som sædvanligt ikke ind i himlen: Det er altså kun de to forsædepassagerer, der får hovedbeskyttelse, ikke eventuelle passagerer på de bageste sæderækker. Men det er nok til at give Transit adgang til at få udført pæletesten, der blev klaret fint, mens flere af konkurrenterne måtte indkassere et nul her, da testen ikke udføres, hvis der mangler en hovedbeskyttende airbag.
Der er ganske ulogisk med kun selehusker på førersædet, da det jo kunne være praktisk for føreren at kunne holde øje med passagererne på de bageste sæderækker. Er personerne under 15 år, er det førerens ansvar, at de har spændt sikkerhedsselen under kørslen.
Bemærk, at testen gælder busversionen.  Blandt de danske Van-versioner har kun Transit Custom mulighed for bl.a. gardinairbag Check nøje modelprogrammet før køb. Fords brochurer viser klart, hvad de enkelte modeller byder på. 



Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af et stabilit karrosseri.
Men instrumentpanelet blev vurderet til at kunne give skader på personer af en anden statur og med en anden siddestilling end testdukkernes.

Sidetesten var til grøn markering med god beskyttelse af alle kropsdele.

Pæletesten
 blev foretaget, fordi Ford Transit Costum har hovedbeskyttende sideairbag i modsætning til flere af konkurrenterne. Gul markering af bryst og maveregion er helt fint. Rent grønt i denne barske test er sjældent forekommende.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 2,4 point af 4,0 mulige, blev reelt slet ikke gennemført, men er baseret på geometriske måling.

Resultatet var det eneste antagelige blandt testens biler.

Barnesikkerheden ligger i den dynamiske del af testen i top for begge børn. (1,5 og 3 år). Stolene beskyttede også godt i sidetesten, så risikoen for at børnenes hoved kunne ramme karrosseriet på grund af de manglende gardinairbags, var minimal.
Frakobling af passagerairbaggen er standard, og markeringen af frakoblingskontaktens position er tydelig.  Det samme gælder  information om faren ved at placere en bagudvendt barnestol i forsædet uden at passagerairbaggen er koblet fra. Mulighed for frakobling er standard testbilen.
 

Fodgængersikkerheden  er ikke god, hvilket gælder stort set hele fronten.
Den nye test giver i begyndelsen de store biler "rabat" indtil fabrikanterne har haft mulighed for at tage ved lære og forbedre biltypens særlige problemer på området.

I 2014 er der ingen forskel på personbilerne og minibusserne.

Den aktive sikkerhed 
 er god med såvel ESC, men med kun en enkelt selehusker. En fartbegrænser findes i halvdelen af de solgte modeller, og det er nok for at blive godkendt af Euro NCAP.

 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

12,8

8,0

7,1

2,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Ford Transit Custom
- Van-baseret minibus

Egenvægt:  2.091kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC standard: Ja
Frontairbag + passagerairbag.
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags
Seleforstrammere ved forsæder.
Selekraftbegrænsere ved forsæder.
1 selehusker (førerpladsen)
Elektronisk fartbegrænser
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

84

90

48

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 56 km/t

12,8 point samlet i frontaltesten er i underkanten. Det skyldes, at Euro NCAP forudser en risiko for benskader fra instrumentpanelet, hvis passagererne ikke lige netop har samme statur som testdukkerne.
. Karrosseriet var eller, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletestenblev klaret pænt til gul markering. I modsætning til flere konkurrenter har Ford Transit Custom gardinairbag som standard, men kun ved forsæderne.

Sidetesten blev klaret helt perfekt.

 

 ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev udført, da ESC er standard




I den testede busudgave er to frontairbags standard, men i en dansk Van-udgave er kun førerairbag standard.  

Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test  i top.Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Römer Baby Safe Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.
Der var ingen gardinairbag ved de bageste sæderækker, men autostolene beskyttede effektivt i sidekollisionstesten. Vonsne passagerer har ikke barnestolens sidebeskyttelse og kunne derfor godt bruge en gardinairbag.
 

Gardinairbag er standard
- men ikke i hele kabinens længde


Sikkerhed er standard i busudgaven. En ægte gardinairbag sikrer mod hovedskader ved en  påkørsel fra siden-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk