Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 12-12-2012

 Hyundai H1
- sikkerhedsudstyr hjælper den på vej.  

2012  


Hyundai H1 har, som en af testens få biler, ESC som standard, men den mangler så meget andet sikkerhedsudstyr på basismodellen, at det alligevel bliver til nogle lave procenter i de tre af de fire testbokse: Voksen, fodgængertest, aktiv sikkerhed.
Fraværet af en hovedbeskyttende sideairbag fratager H1 retten til at gennemgå pæletesten. Det giver et rundt nul i denne test, så selv et dårligt resultat ville have været positivt for bilen. Piskesmældtesten er også nede i det røde felt. I denne biltype med flere sæderækker er det ikke kun hovedstøtterne på forsædet og selve forsæderne, der testes. Dog foretages der ingen dynamisk test, blot en geometrisk opmåling, der bl.a. ser på hovedstøttens afstand til hovedet- og alle siddepladserne står for skud. Og det er bilfabrikanterne ikke vant til, hvilket tydeligt ses på karaktererne.
Orange markering på det meste af kroppen er ikke noget, vi er vant til at se, så det er tydeligt, at Hyundai skal have H1 en tur tilbage til konstruktionsafdelingen uden at probelemet dog er så stort, at det har medført nogen særlige kommentarer i testrapporten. Men et 10-tal i frontaltesten er ikke up-to-date i bilen, der stammer fra 2008.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri  og beskyttelsen af knæ og lårben viste sig at være god. Men det ses ikke på det endelige resultat, idet Euro NCAP skønner, at personer af anden statur og med varierende siddepositioner, vil kunne have skadesrisiko fra instrumentpanelet.

Sidetesten var overvejende til grøn markering med en anmærkning for et lidt for højt tryk på brystet.

Pæletesten
 blev ikke foretaget, da den kræver, at bilen er udstyret med en hovedbeskyttende sideairbag.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 1,4 point af 4,0 mulige, blev slet ikke gennemført, men er baseret på geometriske måling. Alene de forudgående opmålinger af personernes placring i sæderne var geometrisk set så forkerte, at et regulært testprogram var spild af tid og penge.

Barnesikkerheden ligger i den dynamiske del af testen i top for begge børn. (1,5 og 3 år). Stolene beskyttede også godt i sidetesten, så risikoen for at børnenes hoved kunne ramme karrosseriet på grund af de manglende gardinairbags, var minimal.
Frakobling af passagerairbaggen er ikke mulig, så der må ikke, både af fornuftsmæssige og lovmæssige grunde,  placeres et barn i forreste passagersæde i en bagudvendt autostol. Hvilket er tydeligt markeret.
 

Fodgængersikkerheden  er ikke god, hvilket gælder stort set hele fronten.
Den nye test giver i begyndelsen de store biler "rabat" indtil fabrikanterne har haft mulighed for at tage ved lære og forbedre biltypens særlige problemer på området.

I 2014 er der ingen forskel på personbilerne og minibusserne.

Den aktive sikkerhed 
 nyder godt af ESC som standard - det er endnu frivilligt for allerede EU-godkendte konstruktioner. Hyundai H1 er overhovedet ikke udstyret med selehusker. Man skulle ellers mene, at det ville være relevant, at føreren kunne advares om, hvis en eller flere af bilens op til otte passagerer skulle have glemt selen. Det er førerens ansvar, at personer under 15 år sidder fastspændt. Selv ved føreren jo nok, om selen er spændt. En fartbegrænser er heller ikke monteret.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

10,4

7,8

0

1,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Hyundai H1
- Van-baseret minibus

Egenvægt:  2.095kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC standard: Ja
Frontairbag + passagerairbag.
Sideairbags (kroppen): Nej
Gardinairbags: Nej
Seleforstrammere ved forsæder.
Selekraftbegrænsere ved forsæder.
Selehuskere: Nej, ikke engang på førersædet.
Elektronisk fartbegrænser: Nej
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

55

75

34

43

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 56 km/t

10,4 point samlet i frontaltesten er ikke godt nok i dag. Karrosseriet var stabilt, men Euro NCAP forudser en risiko for benskader fra instrumentpanelet, hvis passagererne ikke lige netop har samme statur som testdukkerne.


Pæletsten blev ikke udført, det kræver, at bilen har en hovedbeskyttende sideairbag, f.eks. gardinairbag.



i

Sidetest blev klaret næsten perfekt.

 

 ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev udført, da ESC er standard - og bestået! Ingen biler er endnu dumpet i ESC-testen.




Der er som standard airbags i både fører- og passagersiden, hvilket ikke er noget man uden videre kan regne med i den type biler.
 

Barnetest

Børnesikkerheden  er i den dynamiske test  i top.Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Römer Baby Safe Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.
Der var ingen gardinairbag ved de bageste sæderækker, men autostolene beskyttede effektivt i sidekollisionstesten. Voksne passagerer har ikke barnestolens sidebeskyttelse og kunne derfor godt bruge en gardinairbag. (herunder
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk