Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 12-12-2012

 Peugeot Expert
- sikkerhed koster ekstra          
(Testen danner også basis for Fiat Scudo og
Citroën Jumpys tilsvarende modelvarianter.
Testen er udført på Fiat Scudo)

2012  


Peugeot Expert en stor og flot luksusbus at se på og køre, og den har også en kendt makker i form af varebilen Expert Van. Begge er søstermodeller til de to andre biler i Fiat/PSA-samarbejdet: Fiat Scudo og Citroën Jumpy
Euro NCAP har testet busudgaven, men også her skal  sikkerhed købes ekstra, styk for styk: Stabilitetsprogrammet ESC, som nu er lovbefalet på nye bilkonstruktioner, sideairbags, gardinairbags, evt. i hele bilens længde og en masse andre ting skal aftales ved købet. Det løber nemt op i omkring 20.000 kr.
Euro NCAP testen viser, at det er pengene værd, hvis uheldet er ude, og testen viser også, at sikkerhed skal være standardudstyr.
Hvis man har en udlejningsflåde eller måske blot nogle få biler til erhvervsbrug, vil det jo være fristende at spare en formue på det udstyr, som igen almindelige mennesker kan se mangler.
Pæletesten foretager Euro NCAP ikke, når der ikke er en form for hovedbeskyttende airbag. Så ville man blot smadre den kostbare testdukke!!



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri.
Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på føreren, mens forsædepassagerens ene ben, det ud mod vejen, er udsat for en risiko for skader , men som helhed blev instrumentbordet anset for at yde god beskyttelse også for passagerer af anden statur end testdukkerne.
Bilen er testet med to separate sæder, men testen viser, at passagerairbaggen også vil dække en eventuelt predje forsædepassager, hvis bilen har bænkesæde.


Sidetesten i den store bil burde have været til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Men igen: Expert mangler sideairbags som standard.


Pæletesten
 blev slet ikke foretaget, idet det kun sker på biler med en eller anden form for hovedbeskyttende airbags. Testdukken vil formentlig ikke "overleve" pæletesten, der er meget voldsom, uden airbag mellem hoved og den indtrængede stålpæl.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med kun0,5 point af 4,0 mulige, handler ikke kun om hovedstøtterne på forsædet og selve sædets konstruktion.
I den nye test af de store biler ligger en kompliceret beregning til grund, hvor alle bilens sæderækker indgår. Så testen er ikke umiddelbar sammenlignelig med de almindelige personbilers test.


Barnesikkerheden ligger i den dynamiske del af testen i top for begge børn. (1,5 og 3 år). Stolene beskyttede også godt i sidetesten, så risikoen for at børnenes hoved kunne ramme karrosseriet på grund af de manglende airbags, var minimal.
Frakobling af passagerairbaggen er standard, men markeringen af frakoblingskontaktens position er ikke tydelig nok. Der er til gengæld god information om faren ved at placere en bagudvendt barnestol i forsædet uden at passagerairbaggen er koblet fra.

 

Fodgængersikkerheden  er ikke god, hvilket gælder stort set hele fronten.
Den nye test giver i begyndelsen de store biler "rabat" indtil fabrikanterne har haft mulighed for at tage ved lære og forbedre biltypens særlige problemer på området.

I 2014 er der ingen forskel på personbilerne og minibusserne.

Den aktive sikkerhed 
 burde hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler og med selehuskere. ESC er dog tilkøb og selehusker findes kun ved førersædet. Man skulle ellers mene, at det ville være relevant, at føreren kunne advares om, hvis en eller flere af bilens op til otte passagerer skulle have glemt selen. Selv ved føreren jo nok, om selen er spændt.

 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,4

7,4

0

0,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Peugeot Expert
-
Van-baseret minibus

Egenvægt: 1.801 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC standard: Nej
Frontairbag + passagerairbag.
Sideairbags (kroppen): Ekstraudstyr
Gardinairbags: Ekstraudstyr
Seleforstrammere ved forsæder.
Selekraftbegrænsere ved forsæder.
1 selehusker (førerpladsen)
Fartbegrænser: Ja
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

59

86

26

26

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved  56 km/t

13,4 point samlet i frontaltesten er ok. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. Kun optrådte der i passagersidens yderste side en risiko for benskade fra instrumentpanelet.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev ikke udført, da Euro NCAPs installationskrav ikke var opfyldta
i

Sidetesten blev ikke klaret helt perfekt, hvilket skyldes mangelen af sideairbags i testen. Der opstod et unødig hårdt pres på brystet.

 ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev ikke udført, da ESC ikke er standard i Europa




Fører og forsædepassager er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. Passagersidens frontairbag dækker også midterpladsen, godt, hvis bilen er monteret på bænkesæde.
 

Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test  i top.Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby Safe Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.

Ingen gardinairbag


Sikkerhed er ekstraudstyr. Her ses, hvad der sker i en bil uden gardinairbag, hvis bilen påkøres fra siden. Førerens hoved banker direkte ind i det bare karrosseri.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

Fiat Scudo har ikke ESC som standard og blev derfor ikke testet, ligesom den så ikke får point for ESC.

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk