Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 12-12-2012

 Renault Trafic
- sikkerhed koster ekstra - og det koster stjerner!  

2012  


Renault Traficer testet i busudgaven. Passiv sikkerhed skal aftales ved købet: Stabilitetsprogrammet ESC, som nu er lovbefalet på nye bilkonstruktioner, airbag ved forreste passagersæde, sideairbags, gardinairbags, evt. i hele bilens længde og en masse andre ting. Det er svært at se i de danske prislister, hvad maksimal sikkerhed løber op i. Euro NCAP testen viser, at det er pengene værd, hvis uheldet er ude, og testen viser også, at sikkerhed skal være standardudstyr.
Står man som indkøber af biler til erhvervsbrug, vil det jo være fristende at spare en formue på det udstyr, som ingen almindelige mennesker kan se mangler. Pæletesten foretager Euro NCAP ikke, når der ikke er en form for hovedbeskyttende airbag.
(Renault Trafics resultater kan iflg. Euro NCAP også anvendes på Opel Vivaro og Nissan Primastar, der dog ikke har fået deres egne resultatark).



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilit karrosseri.
Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse på trods af, at der ikke var airbag i passagersiden på testbilen. På så store biler sidder man så langt fra instrumentpanelet, hvis sædet er skubbet godt tilbage, at frontairbaggen ikke behøver betyde den store forskel., men instrumentpanelet blev vurderet til at kunne give skader på personer af en anden statur og med en anden siddestilling end testdukkernes.

Sidetesten i var til grøn markering.Man kan undre sig over, at hovedet på grafikken fremtæder grønt, når man samtidig ser, hvordan førerens hoved hamrer ind i det rå karosseri. Forklaringen er ligetil: Euro NCAP måler ikke på hovedet i denne test, det gør man mærkeligt nok kun i pæletesten.

Pæletesten
 blev slet ikke foretaget, idet det kun sker på biler med en eller anden form for hovedbeskyttende airbags. Testdukken vil formentlig ikke "overleve" pæletesten, der er meget voldsom, uden airbag mellem hoved og den indtrængede stålpæl.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med nul point af 4,0 mulige, blev slet ikke gennemført, idet alene de forudgående opmålinger af personernes placring i sæderne geometrisk set var så forkerte, at et regulært testprogram var spild af tid og penge.

Barnesikkerheden
ligger i den dynamiske del af testen i top for begge børn. (1,5 og 3 år). Stolene beskyttede også godt i sidetesten, så risikoen for at børnenes hoved kunne ramme karrosseriet på grund af de manglende airbags, var minimal.
Frakobling af passagerairbaggen er standard, men markeringen af frakoblingskontaktens position er ikke tydelig nok. Der er til gengæld god information om faren ved at placere en bagudvendt barnestol i forsædet uden at passagerairbaggen er koblet fra.
 

Fodgængersikkerheden  er ikke god, hvilket gælder stort set hele fronten.
Den nye test giver i begyndelsen de store biler "rabat" indtil fabrikanterne har haft mulighed for at tage ved lære og forbedre biltypens særlige problemer på området.

I 2014 er der ingen forskel på personbilerne og minibusserne.

Den aktive sikkerhed 
 burde hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler og med selehuskere. ESC er dog tilkøb og selehusker er kun standard ved førersædet. Man skulle ellers mene, at det ville være relevant, at føreren kunne advares om, hvis en eller flere af bilens op til otte passagerer skulle have glemt selen. Selv ved føreren jo nok, om selen er spændt. En fartbegrænser findes, men lever ikke op til Euro NCAPs krav og gav derfor ikke point.

 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

12,8

8,0

0

0

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Van-baseret minibus

Egenvægt: 1.912 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC standard: Nej
Frontairbag
Passagerairbag: Ekstraudstyr.
Sideairbags (kroppen): EkstraudstyrGardinairbags: Ekstraudstyr
Seleforstrammere ved forsæder.
Selekraftbegrænsere ved forsæder.
1 selehusker (førerpladsen)
 Fartbegrænser: Muligt ekstraudstyr

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

58

79

28

14

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 56 km/t

12,8 point samlet i frontaltesten er i underkanten. Det skyldes, at Euro NCAP forudser en risiko for benskader fra instrumentpanelet, hvis passagererne ikke lige netop har samme statur som testdukkerne.
Karrosseriet var eller, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletestenblev ikke udført, da Euro NCAPs installationskrav ikke var opfyldta
i

Sidetesten blev klaret helt perfekt.

 ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev ikke udført, da ESC ikke er standard i Europa




Fører og forsædepassager viste samme grad af sikkerhed, selv om der ikke var monteret airbag i passagersiden.
 

Barnetest


Sikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test  i top.Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Römer Baby Safe Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.
Der var ingen gardinairbag, men autostolene beskyttede effektivt i sidekollisionstesten.
 

Ingen gardinairbag


Sikkerhed er ekstraudstyr. Her ses, hvad der sker i en bil uden gardinairbag, hvis bilen påkøres fra siden. Førerens hoved banker direkte ind i det bare karrosseri.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

Renault Trafic har ikke ESC som standard og blev derfor ikke testet, ligesom den så ikke får point for ESC.

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk