Kommentarer til Testfase: 4. kvartal 2012: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 19-12-2012

Toyota Aygo & Co. 
- opgraderet med sikkerhedsudstyr
- men det er ikke godt nok
        

2012 


*Den nye sidetest er udført på Toyota Aygo,mens frontaltesten stammer fra Citroën C1 2005

Man kunne have ventet, at når tre store bilfabrikker som Toyota, Citroën og Peugeot endelig tager sig sammen og forbedrer deres firestjernede topsælgere, Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107, ville resultatet blive i top.
Det har jo i år vist sig, at det slet ikke er så umuligt at opnå fem stjerner i 2012, som vi troede. Faktisk har 33 af alle de indtil nu 36 testede biler fået fem stjerner, mens de manglende tre ikke er på det danske marked (Isuzu D-Max, Dacia Lodgy og Jeep Compass).
Og så kommer "De tre musketerer" i vild galop inden årsskiftets atter forhøjede krav til bilerne - og falder pladask af hesten, fordi barrieren alligevel er for høj.
Det på trods af, at Euro NCAP har tilladt at lade vurderingen foregå på basis af sikkerhedsudstyr, der først kommer som standard i EU på de tre biler fra juli 2013. Skulle vurderingen have været, som det reelt burde være sket, på basis af 2012-kravene, ville det kun være blevet til to stjerner.
Det afgørende i den sag ville være, at biler uden hovedbeskyttende airbags ikke kan blive pæletestet. Det var det, der f. eks. sendte de fleste af de netop testede minibusser til tælling - nogle ned på to stjerner.
Den efter dagens standard dårlige frontaltest skyldes, at man øjensynlig ikke har ændret bilerne på det sikkerhedsmæssige område siden de senest blev testet i 2005. Aktuelt  har Euro NCAP så blot brugt den gamle test, hvilket bl.a. ses af, at frontalforsøget mangler på testvideoen. Omvendt lyder det utroligt, at der ikke vil være taget hånd om nogle af de fejl og svagheder, der i 2005 kostede point. 
 I Danmark har bilerne haft det nu medtestede udstyr siden sommeren 2011.
De har dog det bedste sikkerhedsudstyr, hvor konkurrenten VW UP & Co. har et bedre karrosseri, men til gengæld mangler gardinairbag både ved for- og bagsæder.



Sikkerheden for voksne på forsæderne
er på det jævne efter dagens standard. Førerens bryst ramte rattet, hvilket airbaggen jo burde have forhindret, men selve kabinen forblev stabil. 

Målingerne på testdukkerne viste god sikkerhed på knæ og lårben for såvel fører som passagerer, men en inspektion af instrumentpanelet viste, at der kan være en risiko, hvis der i forsæderne sidder folk af en anden statur og i en anden position end de eksempler som testdukkerne repræsenterer.
Der var en svag deformation af fodrummet, men testingeniørerne bemærkede, at bremsepedalen blev slået bagud, hvilket kan være til fare for såvel ben som fødder, men også for de kræfter, der bliver sparket op i lårbensknoglerne.
 
Sidetesten blev heller ikke klaret helt perfekt, hvilket er usædvanligt. På trods af alle de nye airbags blev der målt for høj kraftpåvirkning på brystet.

Pæletesten
 viser orange markering, ikke ualmindeligt i denne test.

Piskesmældtesten endte nede i det røde felt, hvilket bestemt ikke burde have været tilfældet.
Se piskesmæld-skemaet HER
).


Barnesikkerheden i den dynamiske del af testen, klarers bedst for det treårige "barn"s vedkommende, nemlig til topkarakter, men resultatet for det 1,5 årige barn i en bagudvendt autostol er væsentlig ringere uden at det dog medfører kommentarer fra Euro NCAP.
Bilen er fosynet med Isofixbeslag i Danmark, hvilket først bliver standard i Europa i løbet af juli måned 2013.
 Frakobling af passagerairbaggen er standard, så det kan være lovligt at køre med et barn siddende i en bagudvendt autostol.  Imidlertid er kontakten til afbrydelsen så dårligt afmærket og informationen om den er slået til eller ej så dårlig, at Euro NCAP valgte at ignorere dens tilstedeværelse.
Faren ved at transportere et barn i en bagudvendt autostol på forsædet uden først at frakoble airbaggen, er tydeligt markeret.
 

Fodgængersikkerheden  ligner bilens øvrige, sikkerhedsmæssige standard: Lav for så vel et barn og en voksen, der måtte blive ramt af fronten på en af de små biler.

 

Den aktive sikkerhed  bliver først god set med europæiske øjne, juli 2013.
Men i Danmark er såvel ESC som to selehuskere og gardinairbags  allerede standard.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

10,8

6,3

6,5

1,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 845 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC: Ja. *
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen): Ja *
Gardinairbags: Ja *
Seleforstrammer kun ved førersæde
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 selehuskere: Ja * 

* I Danmark siden 2011, men på europæiske plan først fra juli 2013

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

68

73

53

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t


10,8 point
i frontaltesten ud af 16 mulige er et sølle resultat.  Det stammer da også fra 2005, men Aygo & Co er ikke blevet forbedret siden da og bliver det øjensynlig heller ikke i 2013.
Billedet viser Citroën C1, der i 2005 var bilen, der lagde karrosseri til testen på vegne af de tre samarbejdende fabrikker, Toyota, Citroën, Peugeot.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og resultatet blev da også kun på det jævne.

Sidetesten (herunder) plejer ikke at volde vanskeligheder, men det gjorde den denne gang. Der blev givet en anmærkning omkring brystpartriet og det førte til orange markering - altså kun på det jævne. På billedet længere ned ses Aygo med den gardinairbag i kabinens fulde længde (udløst) som allerede nu er standard i Danmark


 Piskesmældtest

- en simuleret bagendepåkørsel

1,1 point  i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er rigtig dårligt. Det er faktisk flovt at de tre bilfabrikker ikke har gjort noget ved dette punkt.

Gardinairbaggen  beskytter hovedet godt, mens sidebeskyttelsen ikke er særlig god.
Gardinairbag har været standard i Danmark siden 2011.
 
 

 


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" viser sig at være bedst for det treårige barn (12 point af 12 mulige) i en fremadvandt barnestol med Isofix- som dog først bliver standard i juli 2013. Den 1,5 årige dukke viste kun 8,6 point.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby-Safe Plus Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix med topstrop.


Allerede ESC i Danmark
.
Antiskrid har været standard i Danmark siden sommeren 2011, men bliver det først på europæisk plan juli 2013.
Testen blev, som altid gennemført problemløst.

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

 

Aygo-videoerne gælder også for Citroën C1 og Peugeot 107.

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk