Kommentarer til Testfase: Maj 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 29-05-2013

Dacia Sandero II 
- ny og bedre         



Dacia Sandero  blev senest testet i 2008, altså under det gamle Euro NCAP system. Det blev dengang til tre stjerner uden den sikkerhedspakke, som var ekstraudstyr og derfor ikke pointberettiget.
Renault-ejede Dacia kom fornylig med en model kaldet Lodgy, som med sine kun tre stjerner og utidssvarende konstruktion fik smæk i testen.
Så set på den baggrund har den nye Dacia Sandero II klaret sig rimeligt godt i den nye Euro NCAP test. 
I pæletesten indkasserer Sandero II en brun markering for beskyttelse af brystet, men det er de desværre ikke ene om.
Sandero har ikke gardinairbag, men kun den billigere såkaldt hovedbeskyttende airbag, som kun dække ved forsæderne. Samme type som bl.a. den nye Renault Clio nøjes med.

Slutresultatet i den firedelte crashtest er, at første del, voksentesten lige netop klarer ikke at stå i vejen for fem stjerner, ligesom del 2, barnetesten ligger fint over minimum for fem stjerner. Derimod er del 3, fodgængertesten kommet lidt under stregen og, hvilket også gælder for den sidste del, der omhandler aktivt sikkerhedsudstyr. Den samlede totalscore ligger derfor under fem stjerner, og kun lidt over kravet for fire stjerner.

Konklusion: Det kunne være bedre, men det kunne også være værre. Konstruktionsmæssigt holder karrosseriet til påvirkningerne i modsætning til den senest testede Dacia Lodgy.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af et stabilt karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager. 
Dacia dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev ikke til grøn markering overalt. Hovedbeskyttelsen ved sidekollission varetages af en simpel hovedbeskyttende airbag, der popper op fra sæderyglænet. Det er ikke en gardinairbag og den dækker ikke passagererne på bagsædet.

Pæletesten
 blev rigtig dårlig hvad angår beskyttelse af brystkassen.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 2,105 point ud af 4,0 mulige, er ikke atypisk for Renault-produkter. Mærkeligt, at Renault, som ynder at fortælle om sikkerhed, ikke har styr på dette vigtige område.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden medførte ingen alvorlige, kritiske kommentarer, og sikkerheden for korrekt installation af en bred vifte af de på markedet værende autostole, var næsten til topkarakter.
Frakobling af passagerairbaggen er standard, men førerens mulighed for at se, om airbaggen er til- eller frakoblet, er ikke god nok, så funktionen blev ikke godkendt.
 

Fodgængersikkerheden er generelt på det jævne.. Frontens hjørner kan give bækkenskader og de steder, hvor et barn vil kunne ramme fronthjelmen med hovedet, er ligeledes på det jævne, mens sikkerheden for en voksen i samme situation er direkte dårlig.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er selehuskere på begge forsæder, men ikke ved bagsædet. En fartbegrænser, der nu er pointgivende, forefindes ikke.


 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

12,8

7,5

6,4

2,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 980 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende airbags ved forsæder (ikke gardinairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder)
Ingen fartbegrænser

OBS!
Testen gælder kun for biler med et produktionsnummer højere end følgende VIN-nr.: UU15SDGG548819069
(det er de sidste tal, der er selve produktionsnummeret)
(hvad er et VIN-nummer? Læs HER
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

80

79

57

55

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. I en sikker bil bør der ikke forekomme andet end grøn og gul markering.

Frontaltest ved 64 km/t

12,8 point samlet i frontaltesten er kun på det jævne, efter dagens standard. Det ses på grafikkens orange markering af brystet på såvel fører som forsædepassager.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er kun foretaget på Opel Mokka, da der ingen ændringer er i denne test siden Mokka blev testet. Resultatet var ikke langt fra det optimale.

Sidetesten blev klaret perfekt. Sandero har, som man nu bruger det hos Renault, kun den billigere, såkaldt hovedbeskyttende airbag, der kun dækker personerne i  forsæderne. Denne airbagtype kommer ud fra sæderyglænet og bevæger sig opad, som det ses på billedet herunder. Denne airbagtype dækker kun hovedet, hvis personen sidder opret, altså ikke altid i en situation med påvirkning såvel forfra som fra siden.


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 2,105 point i piskesmældtesten er typisk for Renault, midtvejs mellem dårligst og bedst. Testen, der er en såkaldt slædetest, simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, men et stykke nede i hierakiet i det grønne felt.


 

Barnetest



Sikkerheden for de to "børn" er god for begge børns vedkommende. Stolene, valgt til testen, er til babyen Britax-Römer Baby Safe Isofix  (bagudvendt) med støtteben, og til den 3-årige: Britax Römer  Duo Isofix (fremadvendt) med topstrop.

Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Endnu er ingen biler dumpet i denne test.

Installation af autostole i Dacia Sandero II i Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (s-sele) ok ok ok ok
            - Römer King Plus  (s-sele) ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix  (s-sele) ok ok ok ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele) ok ok Kritisk ok
  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Römer BabySafe + Isofix Base (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk