HER.
Testfase: April 2013 - ikke direkte sammenlignelig med Euro NCAP 2012  

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 16-10- 2013

Mercedes-Benz
Citan Komfort
- sikkerhedsmæssig en flov affære


Mercedes-Benz Citan er ikke en ægte Mercedes, men i bund og grund en fransk Renault Kangoo,  der senest blev Euro NCAP testet i 2008. Med samme halvdårlige resultat i frontaltesten, som Mercedes Citan nu også fremviser, fem år senere. Det er, hvad vi vil kalde en flov affære.
De kun tre stjerner skyldes ikke  nye og strammere Euro NCAP regler, men simpelthen dårlige resultater på flere punkter. F. eks. med gardinairbags, der ikke udløste, som de skulle og et lavt niveau af sikkerhedsudstyr, som den danske Mercedes-importør dog har rettet op på, så den danske Citan Komfort har hvad man kan kalde en fuld sikkerhedspakke. Desuden holdt bilens skydedør i førersiden ikke til belastningen. Efter testen afsløredes en stor åbning mellem midterstolpen og forreste del af skydedøren.  Det gav strafpoint, idet en sådan svaghed skaber risiko for nærmeste passagers ben.
Desværre kan den danske importør ikke gøre noget ved, at frontairbags og sikkerhedsseler synes dårligt afstemt. Nu, som dengang. Det ses tydeligst på grafikken.
Testen er foretaget på en højrestyret udgave af personmodellen Citan Kombi. Det kan være medvirkende årsag til et dårligere resultat i førerens fodområde.

Citan Kombi
sælges kun i et ringe antal i Danmark. Salget vil falde på den nye varebiludgave, som kom i finalen til "Årets Varebil i Danmark", arrangeret af Motorjournalisternes Klub Danmark.
Heldigvis vandt Citan ikke titlen, det ville også have været en flov affære, idet varebiludgaven, hvis den blev testet af Euro NCAP, ville ende på et to-stjernet resultat.
Udslagsgivende ville have været, at biler uden hovedbeskyttende airbag ikke testes i pæletesten, men "belønnes" med et rundt nul. Det koster stjerner.
Van-udgaven leveres som standard med førerairbag og kun selehusker ved førersædet og uden mulighed for bl.a.hovedbeskyttende airbag
På Trafikstyrelsens lovpligtige miljø- og sikkerhedsmærkning af fabriksnye biler, der står til salg hos en forhandler, vil Citans van-udgave været mærket med "ikke testet".
Testen af Citan Kombi gælder fra produktionsnummer (VIN) WDF4157031U119604.
Hvorfor den ikke gælder samtlige biler på gaden, tyder på, at der er sket en teknisk ændring. Med hensyn til fejlene omkring gardinairbag-installationen taler Mercedes endnu ikke om, at samtlige Kombi-modeller skal tilbagekaldes. Det var vel egentlig, hvad man kunne forvente. I Danmark er der iflg. De Danske Bilimportører pr. 31. Marts 2013 kun indregistreret syv Citan Kombi og 138 Citan varebiler. Sidstnævnte har ikke gardinairbags og berøres derfor ikke af det eventuelle problem.



Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af et stabilit karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, men det trækker lidt ned, at personer af en anden størrelse og/eller i en ikke optimal siddeposition vil risikere skader fra instrumentpanelet.

Førerens bryst blev udsat for unødvendig hård belastning i frontaltesten. Enten fra airbaggen eller fra sikkerhedsselen Dette forhold var heller ikke optimalt i passagersiden.


Sidetesten
gav, ret usædvanligt, ikke grøn markering overalt. Det skyldes, at gardinairbaggen i førersiden ikke udløste, som den skulle, idet den blev fanget af sikkerhedsselens øverste ankerpunkt. Det gav et minuspoint. Og det var ikke blot  et uheldigt tilfælde.

 Pæletesten
 udviste nemlig helt samme problem, hvilket blev til gul markering af hovedet - ikke noget alvorligt, men den slags ting må ikke ske. I det virkelige liv har man kun eet forsøg.


Piskesmældtesten,
indgår i voksensikkerheden, med 2,604 point ud af 4,000 mulige. 120 andre biler har siden 2009 gjort det bedre.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

 

Fodgængersikkerheden måles nu mere præcist med nyt måleudstyr. Resultatet er ikke godt. Alene det ville have begrænset karakteren til fire stjerner.
 

Den aktive sikkerhed  har fået et nyt element: Intelligent fartbegrænser. Det kan give to ekstra point, men samtidig er maks. point steget fra 7 til 9.
Citan opnåede ikke point for dette udstyr, selv om det kan fås. Det opfyldte ikke Euro NCAPs krav.

ESC er stadig et krav for fem stjerner og selv om ESC nu er et lovkrav på nykonstruerede biler, er ESC stadig med som pointgivende udstyr. Først ved udgangen af 2014 kan fabrikanterne ikke slippe uden om dette udstyr. ESCs funktion måles og evalueres på bane, men endnu er der ingen biler, der er dumpet på dette område.
Selehuskere skal der nu være mindst to af for at opnå point på dette område. Citan har kun selehusker ved forsædet og så tæller det ikke med.


Barnesikkerheden
byder på 2013-testens største ændringer. Dels er der taget forbedrede testdukker i brug og dels ser man nu på, hvordan et udvalg af markedets bedste autostole er at få sat sikkert på plads i de enkelte testbiler.
De fleste af autostolene i standard testgruppen bød på problemløs montering. Dog skal man være opmærksom på, at der skal udvises særlig opmærksomhed ved installation nogle af stolegrupperne, markeret med "delvis ok".
Citan Kombi opnåede maksimum point i frontaltesten for såvel det tre-årige barn som for den 18 mdr. gamle baby.
Frakobling af passagerairbaggen er ikke mulig, så der kan ikke medføres et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde - det er lovbestemt.
Biler med et tidligere produktionsnummer (VIN) end WDF4157031U119604 har en forældet brugerhåndbog. En opdateret version kan downloades fra nettet (www.mercedes-benz.com).
Citan Kombi blev testet med en bagudvendt Britax Baby-safe Isofix med støtteben til den 18 mdr. baby, mens den tre-årige sad i en Römer Duo Plus Isofix stol, fremadvendt med topstrop.

 

Se det komplicerede resultatskema nederst på siden
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

11,5

7,3

5,2

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, 
altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.


Lille MPV

Egenvægt: 1.460 kg

Sikkerhedsudstyr for personbiludgaven (Kombi):
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbag
Knæairbag i førersiden: Nej
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 selehuskere: Nej (men JA i den danske udgave)
Fartbegrænser: Ja, men ikke godkendt af Euro NCAP.

Som varebil er standardudstyret begrænset til frontairbag i førersiden og kun 1 selehusker.

RESULTATTAVLE

Voksen  
%    

Børn
 %     

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed
 %    

74

69

56

33

Maks

Maks.

Maks.

Maks.

100 

100

100

100


Vil man se bilens allround sikkerhed
for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Redigeret 16-11-2013: Førerens fødder er ændret til grøn fra orange markering. På Euro NCAPs hjemmeside er de fortsat orange, men det stemmer ikke med det bagvedliggende testmateriale.
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. En sikker bil bør kun vise grønne og gule farver - ikke som det kludetæppe Mercedes Citan her byder på.
 

Dette er grafikken fra crashtesten af den venstrestyrede Renault Kangoo, januar 2008. Altså inden den nye Euro NCAP test. Derfor ses ingen piskesmældtest og en pæletest blev heller ikke foretaget. Men billedet giver et godt indtryk af, at Mercedes ikke kan have brugt mange kræfter på at højne standarden på den fem år gamle bil, som ny sælges som en ny Mercedes-model..


Frontaltest ved 64 km/t

11,5 point samlet i frontaltesten er ikke godt nok. Især i førersiden var resultaterne dårlige, men kabinen forblev stabil

 

Mod en stålpæl med 29 km/t



Pæletesten er en barsk affære, og Citan klarede ikke denne test tilfredsstillende. Udover at gardinairbaggen ikke udløste som den skulle, blev det kun til brun markering i brystregionen.


Sidetesten plejer at være en smal sag for bilerne, men også i denne test virkede gardinairbaggen ikke som den skulle, men kom i klemme i sikkerhedsselens øverste forankring.

 

ESC-test
- bratte manøvrer


ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Endnu har ingen af de efterhånden 500 testede biler lidt nederlag her.

Alle fotos på siden: Euro NCAP

 Piskesmældtest - en simuleret
bagendepåkørsel

 


2,604  point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er kun en middel karakter.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.



Skydedøren i førersidenholdt ikke til kollisionskræfterne.
 


Barnetest

Sikkerheden for såvel det 1,5 år gamle "barn" som den treårige blev målt til maksimal karakter i frontaltesten.
En bagudvendt Britax Baby-safe Isofix med støtteben valgtes til den 18 mdr. baby, mens den tre-årige sad i en Römer Duo Plus Isofix stol, fremadvendt med topstrop.

 

Citan Kombi                                                  

Forsæde   

Bagsæde, 1. række

ok = problemløs installation

Venstre

Venstre

Midt

Højre

   Udvalgte autostole til testen

Sele

ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele) Ikke tilladt

ok

ok

ok

            - Römer King Plus  (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

delvis ok 

Ikke tilladt

delvis ok 

Gruppe II/III Römer KidFix  (sele)

Fejl

ok

Fejl

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix S

Ikke tilladt

ok

ok

ok

   Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix S

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix

Ikke tilladt

delvis ok 

Ikke tilladt

delvis ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix

Ikke tilladt

Fejl

Ikke tilladt

Fejl

OEM          
Q1.5 Römer Babysafe + Isofix Base Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus Isofix Ikke tilladt

delvis ok 

Ikke tilladt

delvis ok 

Herover det nye skema Euro NCAP har taget i brug. Nu prøveinstalleres 11 autostole, som hver i sær har udmærket sig i ADACs årlige autostoletests. Man får altså undersøgt, hvor praktiske stolene er med deres placering på forreste passagersæde og på bagsæderne."Delvis ok" betyder, at stolens kan anvendes, hvis monteringen foregår med

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

Gardinairbaggen virkede ikke
Hvis du ser testvideoen øverst, skal du lægge mærke til, hvad der sker i sidetesten af den højrestyrede bil. Gardinairbaggen kommer i klemme og folder sig ikke ud. Mercedes-Benz "lader forstå, at de vil forbedre denne funktion", lyder det i testrapporten. En klog beslutning, kan man sige.

 

 

Hvorfor højrestyret?
Nogle læsere vil måske undre sig over, at testen af den fransk/tyske Citan er foretaget på en højrestyret udgave.
Det skyldes, at Euro NCAP har forpligtet sig selv til en fordeling på 80% venstrestyrerede modeller og 20% højrestyrede - primært af hensyn til det britiske marked.
Officielt er resultatet for højre- eller venstrestyrede biler ens. Fabrikken skal i hvert fald erklære, at det forholder sig således.
Når EU crashtester bilerne i forbindelse med typegodkendelsen, sker det også kun i en enkelt side - den som bilfabrikanten skal udpege som den eventuelt dårligste.
En statistik over testresultaterne fra 1997 til 2008, foretaget af Sikkerbil.dk, viser dog, at de højrestyrede biler generelt opnåede dårligere resultater end de venstrestyrede. En tilsvarende undersøgelse siden 2009 har vi ikke foretaget på grund af det beskedne talgrundlag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til
testens forside:



 

www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk