Kommentarer til Testfase: Juni 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 26-06-2013

 Ny Citroën C4 Picasso
 -  fortsat med femstjernet sikkerhed
    



Citroën C4 Picasso blev sidst Euro NCAP-testet i 2009, også med et femstjernet resultat. Til august ser vi herhjemme en helt ny udgave, som nu, i forbindelse med introduktionen i Frankrig, er testet af Euro NCAP

Den hidtidige C4 Picasso var bygget på PSA-koncernens såkaldt fælles "platform 2", men den er nu udskiftet med en ny, modulopbygget platform, der gør det nemmere at skabe individuelle detaljer. Samtidig er vægten reduceret med 140 kg i forhold til den eksisterende model.
C4 Picasso har en masse nyt, elektronisk udstyr, men den slags giver endnu ikke point i Euro NCAP testen bortset fra en justerbar fartholder.

De eksisterende dyder er da også nok til at sikre C4 Picasso et godt, femstjernet resultat, der kun skæmmes af samme svaghed (brun markering) i pæletesten som dens forgænger, 2009-modellen, har. PSA har haft 4-5 år til at rette op på denne svaghed - det burde have været en indlysende opgave og brun markering burde blokere for et femstjernet resultat. I barnetesten brillerer C4 Picasso til gengeæld som værende egnet for nem installation af samtlige 11 autostole i det nye "testpanel"

Som hidtil
har C4 Picasso et ægte gardinairbagsystem i hele kabinens længde. Det vil, i hvert fald for forsædernes vedkommende, også være til stede i en kommende Van-udgave, der dermed også vil kunne smykke sig med fem stjerner i Trafikministeriets danske stjernesystem, der har Euro NCAP som basis, men tilpasset det danske bilmarked på punkter, der ikke kræver en egentlig test. En C4 Picasso van vil som hidtil være baseret på en i Danmark ombygget personbil.

Konklusion: En spændende nyhed, men resultatet i pæletesten er ikke tilfredsstillende.

 


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Citroën viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for  forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.
En orange markering af førerens højre ben indikerer mulighed for benskade, og det medfører et mindre pointtab i frontalteten. Men ikke et ord om emnet i testrapporten, så særlig alvorligt kan det ikke være.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. C4 Picasso har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde i hver side.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne,  viser, at ribbenene risikerer sammentrykning. Der er altså tale om en svag beskyttelse af brystet, hvilket på grafikken symboliseres med brun markering (Svag/dårlig). Samme ses på forgængeren.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,12 point ud af 4,0 mulige, sikrer C4 Picasso en plads i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden viser topkarakterer i den dynamiske test for såvel det 3 årige "barn" som det 1,5 årige. Begge dummyer sad i bagudvendte autostole hvilket sikrer god beskyttelse mod potentiel kontakt med bilens interiør. I sidekollisionen var begge dummyer godt beskyttet i de valgte autostole.
Passager-airbaggen ved forsædet kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Systemet giver klare oplysninger til føreren vedrørende status af airbaggen. Alle de typer af autostole, som bilen er designet til, kunne installeres i bilen uden problemer.

Fodgængersikkerheden
Hvis man rammes på benene af kofangeren måltes resultatet til maksimum beskyttelse. Kanten af motorhjelmen var også god på nogle punkter, men kan give skader i bækken-området. Området langs den nederste kant af frontruden vil være hård mod hovedet af en voksen fodgænger, der påkøres.

Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men C4 Picasso klarede også Euro NCAP s fysiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og på bagsædet. Citroëns sædvanlige, justerbare fartbegrænser, lever op til Euro NCAPs krav, hvilket giver ekstra point.


 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,5

8,0

6,5

3,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs MPV
Venstrestyret

Egenvægt: 1.405 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser (Godkendt)

 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

86

88

68

81

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

13,5  point samlet i frontaltesten lavere end forventet. Det skyldes en kritisk måling på førerens højre ben

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er ikke noget at prale af.
Lige som i 2009 optræder der fare for
skader på ribben. Airbaggen er en ægte
 gardinairbag, der falder ned ved en sidekollision og gør det i hele kabinens længde.

Sidetesten blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,12 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, men et stykke nede i hierakiet blandt de grønne resultater. Men meget bedre end i modellen fra 2009.



Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Baby P2C Midi med Isofix og  støtteben, og til den 3-årige: ligeledes en tilsvarende, bagudvendt stol.

Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.

Installation af autostole i Citroën C4 Picasso Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (s-sele) ok ok ok ok
            - Römer King Plus  (s-sele) ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok ok ok
Gruppe II/III Römer KidFix  (s-sele) ok ok ok ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele) ok ok ok ok
  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok ok ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix) Ikke tilladt ok ok ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok ok ok
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) ok ok ok ok
OEM          
Q1.5 Baby P2C Midi Ikke tilladt ok ok ok
Q3 Baby P2C Midi Ikke tilladt ok ok ok

 

 

I

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 
-klik på billedet


 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk