Kommentarer til Testfase: Maj 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 29-05-2013

 Chevrolet Trax
 - magen til Opel Mokka            



Chevrolet Trax er en forholdsvis lille SUV med to eller firehjulstræk. Bestemt ikke særlig let med sin egenvægt på over 1.400 kg.
At der er gods i bilen og at karrosseriet har en god styrke samtidig med et velafstemt sikkerhedsudstyr fremgår tydeligt af testresultatet, hvor Trax ligger i den absolut bedre ende af pointskalaen.
Da  Chevrolet Trax er identisk med Opel Mokka, har Euro NCAP blot overført de fleste testresultater direkte fra Mokka.
Men helt lige står de to biler ikke i 2012 og 2013-testene. Det skyldes udelukkende, at Euro NCAP har indførte nogle nye elementer i 2013-testen, f. eks. omkring børnenes autostole, der er kommet en ny måde at afrunde beregningerne på og i boksen for sikkerhedsudstyr er der også sket nogle beskedne ændringer.
Det betyder, at Trax falder fra 96% til 94% i voksentsten, fra 90 til 85% i børnetesten, fra 67 til 64% i fodgængertesten og fra 100% til 81% i Sikkerheds-udstyr boksen. Totalscoren er for Trax vedlkommende 85%, men Opel Mokka kunne fremvise 89%.
Ser man på den grafiske fremstilling er der nu gule markeringer på benene og på førerens bryst i pæletesten.
Opel Mokka viste grønne ben og gul brystmakering i frontaltesten - men meget tæt på grøn 3,927 point, hvor 4,000 ville have betydet grøn markering. Den gule farve på benene skyldes igen mindre forskelle, især i passagersiden. Og vd kalkulationen anvendes det dårligste resultat.
Helt ens bliver to tests af samme bil aldrig.
Trax (og Mokka) har ikke knæairbag, men klarer sig optimalt uden.
Der er ingen dårlige karakterer i det samlede testbillede. Selv fodgængertesten er god for såvel et barn som en voksen uden dog at afstedkomme hurra-råb. Også denne test er ændret en smule siden Mokka-testen.
Mokka blev rost for sine 100 % i boksen for sikkerhedsudstyr. Her er nu skruet lidt på beregningsgrundlaget (fartregulering). En skærpelse, der giver Trax et beskedent pointtab til 81%.
Konklusion: Trax er på linie med Opel Mokka's gode resultater i 2012. Blot er Chevrolet Trax set med 2013-øjne og, hvilket giver et bagatelagtigt pointtab. De fem stjerner er stadig fuldt fortjent.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne
nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager. Det klarer Chevrolet Trax fint uden brug af knæairbag.
Chevrolet dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Trax har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde i hver side. Et punkt som Euro NCAP forsømmer at definere.

Pæletesten
 blev til gul markering af brystet. Men med et pointtal i denne delkaraktér på 3,300, hvor 4,000 er maks, er det rigtig fint.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 3,150 point ud af 4,0 mulige, sikrer Trax en plads i det grønne felt.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden medførte ingen kritiske kommentarer, og alle de autostole, som bilen er designet til, kunne installeres korrekt i Trax.
Fra og med 2013-testen vurderes installationsmulighederne for ca. 10 af markedets aktuelt mest sikre autostole.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen af frakoblingskontaktens position er god, og det samme gælder advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.

 

Fodgængersikkerheden er god for så vidt angår bilens front i benhøjde, men rundt i kanten blev resultatet dårligt.
I midterfeltet viste sikkerheden sig at være generelt god for et barn, der rammer fronthjælmen med hovedet, mens en voksen i højere grad risikerer at ramme et skadesvoldende område.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC, der nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er selehuskere på begge forsæder og ved bagsædet. Sammen med yderligere en fører-justerbar fartbegrænser, som nu indgår i testresultatet med større vægt end før,  bringer det nu Trax op på
81%, mens makkeren, Opel Mokka, i 2012 opnåede 100%.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,2

8,0

7,7

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs SUV
Venstrestyret

Egenvægt: 1.433 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser

Sammenlign herunder med den tidligere test af Opel Mokka:
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

85

64

81

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Opel Mokkas testgrafik (tv) medtages blot som orientering. De to biler er identiske, men Chevrolet Trax er testet efter nye og lidt ændrede regler og det er kun bagatelagtige forskelle, der udløser farveforskellene.

Frontaltest ved 64 km/t

15,2 point samlet i frontaltesten er fint, men det er 0,7 point dårligere end tvillingemodellen, Opel Mokka. Det skyldes en smule dårligere resultater for såvel førerens som forsædepassagerens underben.  Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er kun foretaget på Opel Mokka (billedet), da der ingen ændringer er i denne test siden Mokka blev testet. Resultatet var ikke langt fra det optimale.

Sidetesten blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

Både Chevrolet Trax og Opel Mokka har gardinairbag i hele kabinens længde. Sådan bør det være.


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel

 3,150 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, men et stykke nede i hierakiet i det grønne felt.
Billedet er fra 2012-testen af søstermodellen Opel Mokka. Euro NCAP har undladt en ny test, da der ingen ændringer i proceduren er sket mellem 2012 og 2013.



Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen Britax-Römer Baby Safe + Isofix base (bagudvendt) med støtteben, og til den 3-årige: Britax Römer  Duo Plus Isofix (fremadvendt) med topstrop.

Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Den blev kun udført på Opel Mokka.

Installation af autostole i Chevrolet Trax    Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (s-sele) ok ok ok ok
            - Römer King Plus  (s-sele) ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix  (s-sele) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Römer BabySafe + Isofix Base (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok

 

Identisk med Opel Mokka, der er Euro NCAP-testet i 2012.
På grund af nye Euro NCAP beregningsmetoder, falder de to tests ikke helt ens ud.
Se Opel Mokka testen
HER

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet


 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk