Testfase: Marts 2013 - ikke direkte sammenlignelig med Euro NCAP 2012  

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 5. Marts 2013

Renault ZOE
-
lille elbil med bedre resultater end forventeligt


Renault ZOE er en tung bil, hvilket skyldes batteriet. Det kunne give ZOE lidt ekstra besvær med at klare kollisionstesten, med de mange kilo, der presser på når farten fremad pludselig stoppes.  Men det klarer ZOE faktisk udmærket, endda til en ganske høj karakter i frontaltesten. I pæletesten, derimod, ser det ikke så godt ud, hvilket får os til igen at rejse spørgsmålet, om biler med  anmærkninger som "dårlig" på vigtige punkter, reelt bør være femstjernet. Men bevar's, i Danmark udløser fem stjerner et fradrag i registreringsafgiften uanset om det er fornuftigt eller ej, og så kan fabrikant/importør stikke pengene i lommen og måske endda lade dem komme bilkøberne til gode.
På bundlinien skal noteres, at Renault Zoe faktisk overraskede os positivt.
Den er skabt på basis af den nye Renault Clio IV, der i øvrigt har samme fejl i pæletesten som ZOE. 



Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af et stabilit karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager. 
Renault dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt.

Pæletesten
 blev til brun markering af brystet, altså fare for beskadigelse af ribben. Det er simpelthen ikke godt nok og burde blokere for en femstjernet totalscore.


Piskesmældtesten,
indgår i voksensikkerheden, med 2,872 point ud af 4,000 mulige. 100 andre biler har siden 2009 gjort det bedre.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

 

Fodgængersikkerheden måles nu mere præcist med nyt måleudstyr. Eneste kritikpunkt var hårde områder omkring de forreste hjørnestolper.  Men alt i alt ser det rigtig fint ud.

Den aktive sikkerhed 
 har fået et nyt element: Intelligent fartbegrænser. Det kan give to ekstra point. ZOE er tæt på at opfylde kravene til fartbegrænser-udstyret: 1,6 point blev det til.

ESC er stadig et krav for fem stjerner og selv om ESC nu er et lovkrav på nykonstruerede biler, er ESC stadig med som pointgivende udstyr. Først ved udgangen af 2014 kan fabrikanterne ikke slippe uden om dette udstyr, da nemlig på alle nyregistrerede biler, ikke kun på nykonstruerede. ESCs funktion måles og evalueres på bane, men endnu er der ingen biler, der er dumpet på dette område.
Selehuskere skal der nu være mindst to af for at opnå point på dette område. ZOE har, som det bør være, tre styk, nemlig ved forsæderne og ved bagsædet, som kun tæller med et enkelt fælles point.

Barnesikkerheden
byder på 2013-testens største ændringer. Dels er der taget forbedrede testdukker i brug og dels ser man nu på, hvordan et udvalg af markedets bedste autostole er at få sat sikkert på plads i de enkelte testbiler.
Alle autostolene i standard testgruppen bød på problemløs montering .
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen af frakoblingskontaktens position er i orden, hvilket også gælder advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.
 

Installation af autostole i Renault ZOE   Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Belt ISOFIX Belt ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix ok ok ok ok
            - Römer King Plus ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix ok ok Kritisk ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix ok ok Ikke tilladt ok
        -                 - ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix ok ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Takata Mini ok ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus ok ok Ikke tilladt ok


Herover det nye skema Euro NCAP har taget i brug. Nu prøveinstalleres 11 autostole, som hver i sær har udmærket sig i ADACs årlige autostoletests. Man får altså undersøgt, hvor praktiske stolene er med deres placering på forreste passagersæde og på bagsæderne.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,6

8,0

5,8

2,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, 
altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.


5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.468 kg

Sikkerhedsudstyr:
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende sideairbag (ikke gardin)
Knæairbag i førersiden:  NEJ
ESC, dynamisk test: Godkendt.
Selehuskere ved forsæder og bagsæde
Fartbegrænser, manuel type
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

80

66

85

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 



Frontaltest ved 64 km/t

15,6 point samlet i frontaltesten er flot. 16,0 er det højst mulige, der kan opnås. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.Grafikken viser gul markering af brystet, ret usædvanligt, men det er under et halvt point, der skiller markeringen fra grøn markering og i øvrigt er ZOE meget tung (1.468 kg) på grund af sit batteri, hvilket stiller kan udløse store kollisionskræfter..
 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og ZOE klarede ikke denne test tilfredsstillende. Der blev registreret mulighed for bryst (ribben) skader.


Sidetesten ser barsk ud, men ZOE klarede den perfekt, hvilket dog gælder for de fleste biler.

ESC-test
- bratte manøvrer


ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Endnu har ingen af de efterhånden 500 testede biler lidt nederlag her.

Alle fotos på siden: Euro NCAP

 Piskesmældtest - en simuleret
bagendepåkørsel

 


2,872 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er ikke godt nok. ZOE burde have været oppe i det grønne felt, der starter ved 3,0 point
Det var i testen med middel påkørselshastighed, at det gik galt.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.



ZOE´s integrerede hovedstøtter  ser ud til at klappe helt sammen om hovedet på brugeren.
 


Barnetest

Sikkerheden for det 1,5 år gamle "barn" blev målt til maksimal karakter, mens det 3-årige barn i en fremadvendt autostol fik en lidt laverede vurdering.
Der var ikke plads til en stol i midten af bagsædet, hvilket den nye installationstest afslørede.
Stolene til den dynamiske test, valgt af bilfabrikanten, er Britax Baby-Safe-Plus med Isofix og støtteben, mens stolen til den 3-årige var  en Britax Duo-Plus med Isofix og topstrop.
På billedet ses at der ikke er gardinairbag i hele kabinens længde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ingen gardinairbag
i ZOE


ZOE har ikke gardinairbag, hvilket ikke fremgår af testens oplysninger. Der er tale om den billigere løsning, hvor airbaggeni pæletesten popper op nedefra, fra sæderyglænet og lægger sig beskyttende mellem hoved og pæl. For så vidt godt nok, så længe personen sidder lodret med ryggen mod forsæderyglænet.

På billederne herunder ses, hvad der sker i den almindelige sidekollision. På foto 1 ses airbaggen på vej op bag førerens venstre skulder.
På foto 2 er airbaggen helt oppustet.
Foto 3 viser, at når sideruden som sædvanlig smares ryger hoved og airbag helt udenfor bilens rammer.
Desværre bruges denne type airbag også på den nye Renault Clio, hvor den tidligere model havde ægte gardinairbags i hele kabinens længde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk