Testfase: Marts 2013 - ikke direkte sammenlignelig med Euro NCAP 2012  

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 5. Marts 2013

Skoda Octavia
- fire stjerner havde passet bedre til sidekollisionen


På de fleste punkter lever den nye Skoda Octavia fint op til den femstjernede karakter, men Euro NCAP burde ikke være så rundhåndet med stjernedrysset, når bilerne udviser unødvendige svagheder på enkelte punkter.
Fabrikanterne har nu haft fire år til at finde ud af at gøre bilerne sikre i pæletesten, og de fleste klarer efterhånden opgaven.Så når en stor bil som Octavia viser en direkte svaghed, der efterlader er brun markering, karakteren lige før rød, burde straffen være et tab af den femte stjerne. Så kanl de lære det!
Octavia har nu også fået en belønning fra Euro NCAP vedrørende muligheden for montering af aktive, elektroniske systemer, der modvirker at skaden overhovedet sker. Men udstyret tæller ikke med i denne test. Til næste år, måske ........
Derimod er en såkaldt "aktiv fronthjælm" standard til gavn for bløde trafikanter, der måtte blive påkørt. Og testen viser, at den virker efter hensigten.
NYT:
13. Marts blev det danske program  præsenteret. Og her bemærkes, at den nye Octavia selv i den billigste udgave til knap 200.000 kr. har fået sideairbags ved bagsædet og to af de nye aktive sikkerhedssystemer: "Multikollisionsbremse" og "Kollisionsforberedelse", som Skoda på udmærket vis betegner sikkerhedsudstyr, der får bilen til at indrette sig på en truende situation i form af en frontalkollision.
(Læs om det nye udstyr HER
 og se hvordan udstyret, der fås i Danmark, virker på videoerne i højre spalte på denne side....


Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af et stabilit karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens de højre underben ikke slipper helt fri for en lille anmærkning. 
Skoda dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne og måske indtager andre stillinger..

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Euro NCAP forsømmer at oplyse, at den  hovedbeskyttende airbag i sidetesten er en ægte gardinairbag. Det er ellers godt at vide.

Pæletesten
 blev til brun markering  -  ikke en femstjernet bil værdigt. Det betyder fare for ribbenskader. At den danske Octavia ret usædvanligt har fået sideairbags ved bagsædet, kommer ikke til at vedrøre pæletesten, der kun udføres ved forsæderne.


Piskesmældtesten,
indgår i voksensikkerheden, med 3,395 point ud af 4,000 mulige. Godt klaret, men dog kun en plads nr. 28 på listen over testede biler siden 2009
. Se piskesmæld-skemaet  HER).

 

Fodgængersikkerheden måles nu mere præcist med nyt måleudstyr. Skoda Octavia har en såkaldt "aktiv fronthjelm" i  27 EU-lande -  (EU27).  Systemet løfter motorhjelmen hvis en fodgænger er på vej til at blive ramt med det formål at opnå mere luft mellem motorhjelmen og de underliggende hårde motordele.
Systemet viste sig at fungere efter hensigten. Euro NCAP testede også bilen uden det aktive system, og her blev resultatet kun jævnt. Vurderingen også uden det aktive system holdt sig over Euro NCAPs minimumsgrænse for fem stjerner.

 

Den aktive sikkerhed  har fået et nyt element: Intelligent fartbegrænser. Det kan give to ekstra point, men samtidig er maks. point steget fra 7 til 9.
Skoda Octavia har ikke dette udstyr monteret.
ESC er stadig et krav for fem stjerner og selv om ESC nu er et lovkrav på nykonstruerede biler, er ESC stadig med som pointgivende udstyr. Først ved udgangen af 2014 kan fabrikanterne ikke slippe uden om dette udstyr. ESCs funktion måles og evalueres på bane, men endnu er der ingen biler, der er dumpet på dette område.
Selehuskere skal der nu være mindst to af for at opnå point på dette område. Octavia har, som det bør være, tre styk, nemlig ved forsæderne og ved bagsædet, som kun tæller med et enkelt fælles point.

Barnesikkerheden
byder på 2013-testens største ændringer. Dels er der taget forbedrede testdukker i brug og dels ser man nu på, hvordan et udvalg af markedets bedste autostole er at få sat sikkert på plads i de enkelte testbiler.
Alle autostolene i standard testgruppen bød på problemløs montering i Octavia.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen af frakoblingskontaktens position er i orden, hvilket også gælder advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.
 

Installation af autostole i Skoda Octavia  ok = problemløs installation  Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre
   - de aktuelt bedste fra ADAC-test Belt ISOFIX Belt ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix ok ok ok ok
            - Römer King Plus ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix ok ok ok ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix ok ok Ikke tilladt ok
        -                 - Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Takata Mini Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok


Herover det nye skema Euro NCAP har taget i brug. Nu prøveinstalleres 11 autostole, som hver i sær har udmærket sig i ADACs årlige autostoletests. Man får altså undersøgt, hvor praktiske stolene er med deres placering på forreste passagersæde og på bagsæderne.


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,9

8,0

6,4

3,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.276 kg

Testet med følgende sikkerhedsudstyr:
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i siderne
Knæairbag i førersiden

ESC, dynamisk test: Godkendt.
Selehuskere ved forsæder og bagsæde
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

93

86

82

66

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.


Frontaltest ved 64 km/t

15,9 point samlet i frontaltesten er flot. 16,0 er det højst mulige, der kan opnås. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.
 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og det kunne Octavia ikke klare tilfredsstillende.


Sidetesten herunder ser barsk ud, men Octavia klarede den perfekt, hvilket dog gælder for de fleste biler.

ESC-test
- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer:
Billedet nederst viser, at bilen styres helt automatisk.











Fotos:Euro NCAP

 Piskesmældtest - en simuleret
bagendepåkørsel

 


3,395 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint oppe i det grønne felt, hvor toppen er 4,0 point.


En moderne bil bør have ægte gardinairbags, der sikrer i hele kabinens længde. Og det har Skoda Octavia da også. VWs spareiver på dette punkt er heldigvis ikke nået til Skodas store modeller - endnu!
 


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax Baby Safe Plus med Isofix og støtteben (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax Römer Duo Plus med Isofix og Top Tether (topstrop).
På billedet er gardinairbaggen, der fungerer i hele bilens længde, udløst og gavner derfor også børnene ved en sidekollision..

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.



Skoda Octavia fås i Danmark med to af Octavias fire systemer, som Euro NCAP har præmieret under Advanced-programmet: Det er systemer, der modvirker  seriekollisioner  og gør bilens sikkerhedssystemer klar til  en truende situation.

Se Euro NCAPs videoer forklare funktionen herunder:


Multikollisionsbremse (standard i DK)


Kollisionforberedelse(standard i DK)
Foto: Skoda

Gardinairbag

Den ægte gardinairbag udløses ovenfra og ned i hele kabinens længde. Øverste foto: Det er lige før det sker. Midterste foto: På et splitsekund er airbaggen blæst op. Nederste foto: Parat til at lægge sig mellem de hårde karroseridele inkl. sideruden og førerens hoved.
Sådan ser det også ud i passagersiden, hvis påkørslen skulle indtræffe dér.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk