Testfase: Marts 2013 - ikke direkte sammenlignelig med Euro NCAP 2012  

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 5. Marts 2013

Toyota Auris
- en rigtig femstjernet bil


Auris opfylder vores krav om kunne grønne og gule farver på grafikken, hvis vi på Sikkerbil.dk forventes at respektere resultatet af Euro NCAP testen.
Fem stjerner bør være en reel topkarakter for alle bilens testede funktioner. Og når en bil, som det stadig sker, får markering for dårlige, ribbensbrydende egenskaber i pæletesten, så falmer den femte stjerne i vores øjne.
Som det ses på grafikken med "de farvede mænd", opfylder Auris fuldt vores krav og den klarer sig også pænt i testens andre opgaver.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af et stabilit karrosseri. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens de højre underben ikke slipper helt fri for en lille anmærkning. 
Toyota dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Euro NCAP forsømmer at oplyse, at den  hovedbeskyttende airbag i sidetesten er en ægte gardinairbag. Det er ellers godt at vide. Testen gav anledning til en anmærkning: Den påkørte bageste sidedør åbnede ved påkørslen. Det er et faremoment og bilens fik et strafpoint her..

Pæletesten
 blev til gul markering af brystet. Absolut ikke alarmerende.


Piskesmældtesten,
indgår i voksensikkerheden, med 3,320 point ud af 4,000 mulige. Absolut pænt, men omkring 40 andre biler har sien 2009 gjort det bedre.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

 

Fodgængersikkerheden måles nu mere præcist med nyt måleudstyr. Eneste kritikpunkt var hårde områder omkring de forreste hjørnestolper. 

Den aktive sikkerhed 
 har fået et nyt element: Intelligent fartbegrænser. Det kan give to ekstra point, men samtidig er maks. point steget fra 7 til 9.
Auris opnåede ikke point for dette udstyr, selv om det kan fås som ekstraudstyr. Euro NCAP skønnede ikke at det endnu sælges i tilstrækkeligt omfang til at give bilen kredit for det.

ESC er stadig et krav for fem stjerner og selv om ESC nu er et lovkrav på nykonstruerede biler, er ESC stadig med som pointgivende udstyr. Først ved udgangen af 2014 kan fabrikanterne ikke slippe uden om dette udstyr. ESCs funktion måles og evalueres på bane, men endnu er der ingen biler, der er dumpet på dette område.
Selehuskere skal der nu være mindst to af for at opnå point på dette område. Auris har, som det bør være, tre styk, nemlig ved forsæderne og ved bagsædet, som kun tæller med et enkelt fælles point.

Barnesikkerheden
byder på 2013-testens største ændringer. Dels er der taget forbedrede testdukker i brug og dels ser man nu på, hvordan et udvalg af markedets bedste autostole er at få sat sikkert på plads i de enkelte testbiler.
Alle autostolene i standard testgruppen bød på problemløs montering i Auris.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen af frakoblingskontaktens position er i orden, hvilket også gælder advarsler mod at have et barn bagudvendt i forsædet uden frakoblet airbag.
 

Installation af autostole i Toyota Auris ok = problemløs installation  Forsæde Bagsæde, 1. ste række    
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre
   - de aktuelt bedste fra ADACs test  Belt ISOFIX Belt ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix ok ok Ikke tilladt ok
            - Römer King Plus ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Römer Duo Plus Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix ok ok Ikke tilladt ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix ok ok Ikke tilladt ok
        -                 - Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Takata Mini Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok

Herover det nye skema Euro NCAP har taget i brug. Nu prøveinstalleres 11 autostole, som hver i sær har udmærket sig i ADACs årlige autostoletests. Man får altså undersøgt, hvor praktiske stolene er med deres placering på forreste passagersæde og på bagsæderne.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,0

7,5

7,5

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.300 kg

Sikkerhedsudstyr:
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i siderne
Knæairbag i førersiden

ESC, dynamisk test: Godkendt.
Selehuskere ved forsæder og bagsæde
Fartbegrænser: Ekstraudstyr
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

92

84

68

66

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 



Frontaltest ved 64 km/t

15,0 point samlet i frontaltesten er flot. 16,0 er det højst mulige, der kan opnås. Karrosseriet var, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.
Bemærk, at bilens gardinairbags udløses ved en frontalkollision og ikke kun ved påkørsel fra siden. Det sker af sikkerhedshensyn, men betyder samtidig højere reparationsudgifter.
 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men Auris klarede testen i fin stil med kun en beskeden anmærkning.


Sidetesten ser barsk ud, men Auris klarede den perfekt, hvilket dog gælder for de fleste biler.

ESC-test
- bratte manøvrer


ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 Piskesmældtest - en simuleret
bagendepåkørsel

 


3,320 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint oppe i det grønne felt, hvor toppen er 4,0 point.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.



Auris er testet som højrestyret. Det er et krav til glæde for f. eks. England, mens ADAC i Tyskland nægter at bringe andet end højrestyrede biler.
Officielt vil der ikke være nogen forskel, men vores statistik viser, at der er det alligevel. Selv om rattet flyttes fra den ene side til den anden, ændres motoren ikke. Den tykke "klump" sidder som regel i højre side af bilen med deraf følgende mindre plads til sammentrykning af karrosseriet.  Det er Euro NCAPs hensigt, at 20% af de testede biler skal være højrestyrede.


Barnetest

Sikkerheden for de to "børn" er i den dynamiske test i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Takata MINI Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax Römer Duo Plus Top Tether (topstrop).
På billedet er gardinairbaggen, der fungerer i hele bilens længde, udløst - det er det hvide i baggrunden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO  -klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

Klip fra videoen

Bageste sidedør sprang op i sidetesten. Det gav strafpoint.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk