Testfase: Marts 2013 - ikke direkte sammenlignelig med Euro NCAP 2012  

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 5. Marts 2013

Toyota RAV4
-
generelt en sikker bil, men der var kludder med en airbag


Toyota RAV4 ville have klaret Euro NCAP testen rigtig flot, hvis det ikke lige havde været for et mindre svigt omkring førerairbaggens funktion. Den, som vi allesammen sætter vores lid til, hvis uheldet er ude.
Helt svigtede den da heller ikke, men den blev ikke pustet tilstrækkeligt op med det resultat, at førerens hoved og bryst slog igennem luftpuden og ramte rattet. Det viser, hvor vigtigt det er at have sikkerhedsselen spændt. Airbaggen er og bliver en supplerende sikkerhedsanordning.
Desværre har der gentagne gange gennem årene været kludder omkring Toyotas airbagsystemer. Denne gang slipper Toyota med et enkelt strafpoint og så ovenstående, mindre ærefulde omtale.
 



Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af et stabilit karrosseri. Som fortalt i indledningen svigtede førerairbaggen delvis, den blev simpelthen ikke pustet nok op til at kunne forhindre dukkens hoved til at slå airbaggen flad og dermed ramme rattet. Heldigvis ville fejlen i et ægte uheld ikke have været skadevoldende, men om det også er tilfældet næste gang, ved man jo ikke. Den slags må ikke ske - og sker da også meget sjældent for andre bilfabrikanter.

Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager, mens underbenene ikke slap helt så godt fra frontaltesten.
Toyota dokumenterer, at forsædepassagererne vil nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har præcis samme statur som testdukkerne.

Sidetesten
blev, som det bør være, til grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt.

Pæletesten
 blev til gul markering af brystet, et udmærket resultat, som nogle biler dog har gjort bedre.


Piskesmældtesten,
indgår i voksensikkerheden, med 3,119 point ud af 4,000 mulige. 77 andre biler har siden 2009 gjort det bedre.
 
(se piskesmæld-skemaet HER).

 

Fodgængersikkerheden måles nu mere præcist med nyt måleudstyr. Eneste kritikpunkt var fronten, der i bækkenhøjde vil kunne påføre en voksen fodgænger skader. Rammer en voksen eller et barn hovedet ned i fronthjelmen, er den ikke unødig skadesvoldende på det meste af området.
 

Den aktive sikkerhed  har fået et nyt element: Intelligent fartbegrænser. Det kan give to ekstra point, men samtidig er maks. point steget fra 7 til 9.
Auris opnåede ikke point for dette udstyr, selv om det kan fås som ekstraudstyr. Euro NCAP skønnede ikke at det endnu sælges i tilstrækkeligt omfang til at give bilen kredit for det.

ESC er stadig et krav for fem stjerner og selv om ESC nu er et lovkrav på nykonstruerede biler, er ESC stadig med som pointgivende udstyr. Først ved udgangen af 2014 kan fabrikanterne ikke slippe uden om dette udstyr. ESCs funktion måles og evalueres på bane, men endnu er der ingen biler, der er dumpet på dette område.
Selehuskere skal der nu være mindst to af for at opnå point på dette område. RAV4 har, som det bør være, tre styk, nemlig ved forsæderne og ved bagsædet, som kun tæller med et enkelt fælles point.


Barnesikkerheden
byder på 2013-testens største ændringer. Dels er der taget forbedrede testdukker i brug og dels ser man nu på, hvordan et udvalg af markedets bedste autostole er at få sat sikkert på plads i de enkelte testbiler.
De fleste af autostolene i standard testgruppen bød på problemløs montering. Dog skal man være opmærksom på, at der skal udvises særlig opmærksomhed ved installation i den semi-universal gruppe 0+/1 for at sikre, at Isofix-beslagene passes korrekt ind i tilkoblingspunkterne.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og markeringen af frakoblingskontaktens position er i orden.

 

Installation af autostole i Toyota RAV4   Forsæde Bagsæde, 1. ste række
  ok = problemløs installation Højre Venstre Midt Højre
   Udvalgte autostole til testen Belt ISOFIX Belt ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix ok ok Ikke tilladt ok
            - Römer King Plus ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Römer Duo Plus Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix ok ok Ikke tilladt ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
        -                 - Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt delvis ok  Ikke tilladt delvis ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Takata Mini Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok


Herover det nye skema Euro NCAP har taget i brug. Nu prøveinstalleres 11 autostole, som hver i sær har udmærket sig i ADACs årlige autostoletests. Man får altså undersøgt, hvor praktiske stolene er med deres placering på forreste passagersæde og på bagsæderne."Delvis ok" betyder, at stolens kan anvendes, hvis monteringen foregår med særlig omhu.
 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,6

8,0

7,6

3,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, 
altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.


5-dørs SUV

Egenvægt: 1.680 kg

Sikkerhedsudstyr:
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Hovedbeskyttende sideairbag (ikke gardin)
Knæairbag i førersiden
ESC, dynamisk test: Godkendt.
Selehuskere ved forsæder og bagsæde
Fartbegrænser: NEJ
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

82

66

66

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.


Frontaltest ved 64 km/t

13,6 point samlet i frontaltesten er ikke godt nok. RAV4 fik et strafpoint fordi førerens bryst på trods af airbag kom i kontakt med rattet. Ikke katastrofalt, det blev stadig til en gul markering, men det må ikke ske.
Alle airbags i hele kabinens længde  udløses ved en kraftig frontalkollision, det er godt hvis bilen vælter ligesom det er en god sikkerhed, hvis frontalkollisionen, f. eks. i et vejkryds, udvikler sig til en multikollision.
 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men RAV4 klarede den ganske tilfredsstillende med gul markering  på grafikken til følge.


Sidetesten ser barsk ud, men RAV4 klarede den perfekt, hvilket dog gælder for de fleste biler.

ESC-test
- bratte manøvrer


ESC-testen blev bestået uden kommentarer. Endnu har ingen af de efterhånden 500 testede biler lidt nederlag her.

Alle fotos på siden: Euro NCAP

 Piskesmældtest - en simuleret
bagendepåkørsel

 


3,119 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er oppe i det grønne felt.
Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for  påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.



Passagerairbaggen kommer ud øverst på instrumentpanelet. Se Euro NCAPs videoer, hvor testen kan følges i langsom gengivelse..
 


Barnetest

Sikkerheden for det 1,5 år gamle "barn" blev målt til maksimal karakter, mens det 3-årige barn i en fremadvendt autostol fik en lidt laverede vurdering. De fleste af autostolene i standard testgruppen bød på problemløs montering. Dog skal man være opmærksom på, at der skal udvises særlig opmærksomhed ved installation i den semi-universal gruppe 0+/1 for at sikre, at Isofix-beslagene passes korrekt ind i tilkoblingspunkterne.
Stolene til den dynamiske test, valgt af bilfabrikanten, er Takata MINI med Isofix og støtteben, mens stolen til den 3-årige var  en Takata MIDI med Isofix og støtteben.
På billedet ses at der er gardinairbag i hele kabinens længde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 I

Gardinairbags
beskytter også børnene.
De dækker i hele kabinens længde.


Pæletesten udføres ved at bilens kastes med 29 km/t sidelæns ind i en 25 cm tyk stålpæl.

Testen gik hårdt ud over fronten på RAV4,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til
testens forside:



 

www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk