Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11.2013 - 1

 Mazda 3
 - et fint resultat

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

93

86

65

70

81

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Mazda 3 opnåede fem stjerner, men vi vil ikke undlade at gentage, at efter vores mening burde en brun markering af brystet (= dårlig sikkerhed) være dumpegrund.
Det kunne formentlig få bilfabrikkerne til at gøre sig ekstra umage på dette vigtige punkt. Ser vi på Mazda 3 som helhed klarer den sig rigtig fint.
Ud fra de resterende resultater er de fem stjerner velfortjent, men en topkarakter bør gælde hele produktet. 

Konklusion: Bortset fra den dårlige pæletest er der kun rosende ord til Mazda 3. Blandt andet har Mazda ikke sparet på selehusker ved bagsædet, hvilket flere andre bilfabrikker ikke generer sig for selv om bagsædet, som ligger uden for førerens synsfelt, burde være det mest elektronisk overvågede. Desuden brillerer Mazda 3 med en flot piskesmældtest.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Mazda viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse ville være tistede for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

Sidetesten, viste god beskyttelse af hele kroppen.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, gav brun markering. Det er den øverste del af brystet, der er dårligst beskyttet.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,724 point ud af 4,0 mulige, er  rigtig fint klaret - tæt på toppen.  (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, på nær en enkelt, kunne installeres sikkert og nemt.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og alle kriterier vedrørende synlighed af funktion og advarselsmærkat mod placering af et mindre barn i bagudvendt autostol op mod en aktiv passagerairbag er opfyldt. Problemet med en autostol gjaldt placeringen på midtersædet, hvor støttebenet til en bagudvendt autostol vil komme til at hvile på den (kardan) tunnel, der går på langs gennem bilen.

Fodgængersikkerheden blev klaret inden for rammerne af hvad fem stjerner kræver i denne disciplin. Med 65%, hvor 60 er grænsen.
Det er de stive A-stolper i siderne af frontruden, som udgør en for stor risiko. Problemet er som sædvanlig A-stolperne, hvor frontruden er fastgjort samt overgangen fra front til fronthjelm.


Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, og Mazda 3 klarede, ligesom alle andre biler, også Euro NCAP' dynamiske testkrav, som i øvrigt vil udgå næste år, hvor EU så at sige overtager testen.
Selehuskere er standard på begge forsæder samt ved bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Mazda 3 ekstra point i boksen "Aktiv sikkerhed".

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

8,0

6,6

3,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.249 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for- og bagsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

15,5 point samlet i frontaltesten er fint. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev på Mazda 3 til en grim, brun markering. Ægte gardinairbag i kabinens længde er standard.


Sidetesten (herunder), blev ikke uventet klaret perfekt.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.


3,095 point
 i
piskesmældtesten er kun lige over grænsen til det grønne felt, hvor rigtig mange biler efterhånden befinder sig.
Piskesmældtesten foregår ikke i selve bilen, men på en testslæde, der bremses op. Derfor er det en tilsnigelse at oplyse testen som en egentlig bagendetest, hvori der også ville indgå karrosserielementer
.
kesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe Plus, fastgjort med Isofix og forsynet med støtteben. Den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo Plus med Isofix og topstrop.
Midterbagsædet kan ikke bruges til alle autostole, idet typen med støtteben står usikkert på bilens langsgående (kardan)tunnel.


Gardinairbagnnen dækker, som det ses herunder, også ved bagsædet.



Se autostole-skema nederst på siden!

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Mazda 3 Connect Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

KRITISK

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe Plus Isofixog støtteben  bagudvendt Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus, fastgjort med Isofix og topstrop ) fremadvendt Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

ESC-testen, som vi også plejer at vise, er blevet uinteressant, idet den udgår fra næste år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk