Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11.2013 - 1

 BMW i3
 - BMW sigter lavt

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

81

57

55

76

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


BMW i3, der er BMWs første el-bil med et let kulfiberkarrosseri, fik ikke fem stjerner. Det skyldes dels en for lav karakter i fodgængersikkerhed og dels manglende point for selv den mest simple fartadvarselsteknik.
BMWs system er dog slet ikke simpelt, idet den tilladte hastighed vises på instrumentpanelet i form af elektroniske skilte, som vi også kender det fra bl.a. Garmins gps'er. Denne teknik er imidlertid ikke i et tilstrækkeligt antal modeller til at Euro NCAP vil belønne det.
En selehusker ved bagsædet kunne have hævet karakteren, men det har BMW i3 ikke.
Den helt nye, lill el-bil klarede sig  således ikke særligt overbevisende. Førerens udvendige ben er i farezonen og værre: Brystbeskyttelsen er rigtig dårlig med brun markering til følge på grafikken.
Piskesmæld yder BMW i3 heller ikke synderlig god beskyttelse imod.

Konklusion:
BMW i3 er en interessant, lille elbil, ikke mindst på grund af sin opbygning i det lette kulfibermateriale. Men på det sikkerhedsmæssige område falder vi ikke i svime. Den er ikke lige-ved-og-næsten at blive femstjernet, der er flere punkter, som skulle være bedre. Mærkeligt at BMW ikke vurderer en femstjernet Euro NCAP karakter højere.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. 

 

Sidetesten, der er mindre krævende end pæletesten  bliver normalt klaret perfekt - og det gjorde den også her.
 
Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klares kun til brun markering. Det er for dårligt og kan betyde skade på ribbenene..

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,828 point ud af 4,0 mulige, er ikke tilfredsstillende.  (se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende. BMW anbefalede bagudvendte autostole til begge børn, og det blev bilen så testet med.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, som bilen er konstrueret til, kunne installeres sikkert og nemt.
Et lille minus blev givet på grund af for dårlig information om passagerairbaggens status med hensyn til til- eller frakoblet tilstand..

Fodgængersikkerheden
BMW i3 fik en forbavsende lav karakter, 57%, i fodgængertesten.  De små biler har et problem her.


Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men BMW i3 klarede, ligesom alle andre biler, også Euro NCAP' dynamiske testkrav, som i øvrigt vil udgå næste år, hvor EU så at sige overtager testen.
Selehuskere er standard på begge forsæder, men ikke  på bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser kunne have sikret BMW i3 ekstra point i boksen "Aktiv sikkerhed", men udstyret er ikke til stede i tilstrækkeligt omfang, så det blev ikke belønnet.

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,6

8,0

6,6

2,8

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.250 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

13,0 point samlet i frontaltesten er ok, men ikke speciel god efter dagens standard. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev hos BMW i3 til en utilfredsstillende brun markering.


Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  bliver normalt klaret perfekt, men en karakter på 3,898 ud af 4,0 mulige point i denne deltest, kostede den grønne farve på grafikken.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.



2,828 point
 i
piskesmældtesten er en middelkarakter, men ikke godt nok. Den skal op på 3.0 point for at give grøn markering, hvilket næsten halvdelen af alle testede biler klarer:
Piskesmældtesten ikke foregår i selve bilen, men på en testslæde, der bremses op. Derfor er det en tilsnigelse at oplyse testen som en egentlig bagendetest, hvori der også ville indgå karrosserielementer
.
kesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er i bege tilfælde en bagudvendt FAIR/G0/1 Isofix, fastgjort med Isofix og forsynet med støtteben.
GardinairbÆgte gardinairbag i kabinens længde er standard.

Se autostole-skema nederst på siden!

 

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i BMW i3 Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ikke mulig

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke mulig

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

ikke mulig

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ikke mulig

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ikke mulig

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ikke mulig

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

ikke mulig

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ikke mulig

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ikke mulig

ok

OEM          
Q1.5 FAIR G0/1 Isofix, bagudvendt Ikke tilladt

ok

ikke mulig

ok

Q3 FAIR G0/1 Isofix, bagudvendt Ikke tilladt

ok

ikke mulig

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 
-klik på billedet


 

ESC-testen, som vi også plejer at vise, er blevet uinteressant, idet den udgår fra næste år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk