Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 16-12.2013 - 1

 Ford EcoSport
 - ikke i Danmark

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

93

77

58

55

79

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Ford EcoSport, der er en lille 4x4, bygget i bl.a. Indien, forhandles for tiden ikke i Danmark, men vi bringer her de grundlæggende karakterer.
Den udførlige test kan hentespå www.euroncap.com


 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,1

8,0

7,5

3,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.350 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

15,1 point samlet i frontaltesten er fint. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev til en udmærket, gul  markering. Ægte gardinairbag i kabinens længde er standard.


Sidetesten (herunder), blev som forventet klaret perfekt.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.


- en simuleret bagendepåkørsel


Kun fire stjerner, men det er det Ford på forhånd valgte at lade sig nøje med. Bilen, der også danner platform for Ford Fiesta og Ford B-MAX betegner Ford selv som en meget sikker bil med 93% i frontaltesten. En selehusker ved bagsædet kunne have reddet noget af æren, men tilbage står en for lav karakter i fodgængersikkerhed.
Det interessante er imidlertid, at man fra Fords side direkte melder ud, at de fire stjerner er en økonomisk kalkulation.
Bilen er oprindelig skabt til markeder, der ikke har interesseret sig så meget for sikkerked - men det er på vej.

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk