Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11.2013 - 1

 Ford Tourneo Connect
 - sikker bil at være i

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

94

85

62

70

83

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Ford Tourneo Connect giver ikke anledning til ret mange kritiske kommentarer fra Euro NCAPs side. Ser man på grafikken med "de farvede mænd" glæder vi os over synet af kun grønne og gule farver. Sådan skal det se ud for en femstjernet bil. Når førerens underben er gult skyldes det blot, at karakteren for dette område "kun" endte på 3,911 point, hvor grønt kræver mindst 3,995 point ud af de 4,0 mulige.
Hvis Ford havde ofret en selehusker til bagsædet ville det have været en fornuftig disposition set fra købernes side, med det ville ikke give øget stjernedrys og så sparer man hvor, der kan spares uden repressalier.

Konklusion: Et fint resultat, det er en sikker bil at opholde sig i hvis uheldet er ude.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Ford viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse ville være tistede for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

Sidetesten, viste god beskyttelse af hele kroppen.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klares til gul markering af brystet. Et godt resultat i den skrappe test.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,095 point ud af 4,0 mulige, er  tilfredsstillende.  (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, som bilen er konstrueret til, kunne installeres sikkert og nemt.
Ford har øjensynlig valgt at skifte taktik. Hvor de før har ladet frakobling af passagerairbaggen være ekstraudstyr, er det i denne bil standard og helt efter bogen.

Fodgængersikkerheden blev klaret inden for rammerne af hvad fem stjerner kræver i denne disciplin. Men også kun ligetil, nemlig med 62%, hvor 60 er grænsen.
Det er de stive A-stolper i siderne af frontruden, som udgør en for stor risiko.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, og Ford Tourneo Connect klarede, ligesom alle andre biler, også Euro NCAP' dynamiske testkrav, som i øvrigt vil udgå næste år, hvor EU så at sige overtager testen.
Selehuskere er standard på begge forsæder, men ikke  på bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Tourneo ekstra point i boksen "Aktiv sikkerhed".

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,5

8,0

7,4

3,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs MPV

Egenvægt: 1.612 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

15,5 point samlet i frontaltesten er fint. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev hos Ford Tourneo Connect til en fin gul markering. Ægte gardinairbag i kabinens længde er standard.


Sidetesten (herunder), blev ikke uventet klaret perfekt.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.


3,095 point
 i
piskesmældtesten er kun lige over grænsen til det grønne felt, hvor rigtig mange biler efterhånden befinder sig.
Piskesmældtesten foregår ikke i selve bilen, men på en testslæde, der bremses op. Derfor er det en tilsnigelse at oplyse testen som en egentlig bagendetest, hvori der også ville indgå karrosserielementer
.
kesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe Plus, fastgjort med Isofix og forsynet med støtteben. Den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo Plus med Isofix og topstrop.
Gardinairbagnnen dækker, som det ses her, også ved bagsædet.










Se autostole-skema nederst på siden!

 

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Ford Tourneo Connect Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe Plus Isofix og støtteben, bagudvendt, Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus, Isofix og topstrop, fremadvendt Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

ESC-testen, som vi også plejer at vise, er blevet uinteressant, idet den udgår fra næste år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk