Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 27-11.2013 - 1

 Infiniti Q50
 - ikke i Danmark

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

85

67

81

82

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Infiniti blev Nissans svar på Toyotas luksusmærke, Lexus, for begges vedkommende med sigte på det amerikanske marked.. Infiniti (og i øvrigt også Lexus) forhandles p.t. ikke i Danmark, men vi bringer her Infinits grundlæggende karakterer.
Den udførlige test kan hentespå www.euroncap.com


 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,8

7,0

6,3

3,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Egenvægt: 1.723 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for- og bagsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

14,8 point samlet i frontaltesten er ok, men heller ikke mere. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev på Infiniti kun  til orange markering. Ægte gardinairbag i kabinens længde er standard.


Sidetesten (herunder), blev ikke  som forventet klaret perfekt, men det kan dog ikke siges at være direkte dårligt.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.


- en simuleret bagendepåkørsel


!

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk