Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget      opdateret 28-11.2013 - 1

 Maserati Ghibli
 - fuldblod på skafottet

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

95

79

74

81

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Maserati Ghibli er en kostbar bil af et ædelt mærke, men det betyder ikke, at den undgår at skulle bevise, at sikkerheden lever op til pris og forventninger.
Så Maserati Ghibli måtte en tur mod barrieren med 64 km/t - og så måtte yderligere to eksemplarer ofres på dels en almindelig sidetest og endelig blev atter en ny bil kastet mod en stålpæl med 29 km/t.
Som det fremgår af resultaterne levede Ghibli op til forventninger, lige med undtagelse af piskesmældtesten som manglede 0,053 point i grøn markering. Alle andre karakterer ligger meget højt, også fodgængertesten, som ellers er det svage led i hos de fleste bilfabrikanter.

Konklusion: Det er ikke den passive sikkerhed, der skal afholde dig fra at købe en Maserati Ghibli. Dens køreegenskaber kender vi ikke, det er der kolleger, som bedømmer....


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Maserati viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse ville være tistede for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

Sidetesten, viste god beskyttelse af hele kroppen.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klaredes meget flot med 3,882 point ud af 4,000 mulige. Altså tæt på grøn markering.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,947 point ud af 4,0 mulige - orange markering er ikke pænt, men det er kun 0,053 point fra grønt. En bil som Ghibli burde dog have scoret mindst 3,500 point for at leve op til forventningerne.
(se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene kunne installeres sikkert og nemt. Begge stole var bagudvendt
Frakobling af passagerairbaggen er standard . Kravene vedrørende synlighed af funktionen tilkoblet/frakoblet er ikke god nok og advarselsmærkat mod placering af et mindre barn i bagudvendt autostol op mod en aktiv passagerairbag er ikke opfyldt.

Fodgængersikkerheden blev klaret til langt over minimum for, hvad fem stjerner kræver i denne disciplin.  Problemet er som sædvanlig A-stolperne, hvor frontruden er fastgjort. Blødhed her harmonerer ikke så let med kravene til et fast tag, der kan tåle en rulletur eller en 600 kg elg, der lander på taget efter en påkørsel.


Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, og Ghibli klarede, ligesom alle andre biler, også Euro NCAP' dynamiske testkrav, som i øvrigt vil udgå næste år, hvor EU så at sige overtager testen.
Selehuskere er standard på begge forsæder samt ved bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Ghibli ekstra point i boksen "Aktiv sikkerhed".

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

8,0

7,9

2,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.875 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for- og bagsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

15,5 point samlet i frontaltesten er fint. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev på Maserati Ghibliklaret rigtig fint med gul markering, ganske tæt på grøn. Ægte gardinairbag i kabinens længde er standard.


Sidetesten (herunder), blev ikke uventet klaret perfekt.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.


2,947 point
 i
piskesmældtesten er lige underr grænsen til det grønne felt, hvor rigtig mange biler efterhånden befinder sig.
Piskesmældtesten foregår ikke i selve bilen, men på en testslæde, der bremses op. Derfor er det en tilsnigelse at oplyse testen som en egentlig bagendetest, hvori der også ville indgå karrosserielementer
.
kesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er helt i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Peg-Pérego Viaggioo SL med Isofix og støtteben. Også det treårige "barn" sad i en bagudvendt stol, Fair G-01 Isofix med hovedstøtte og Isofix -base.
De af Euro NCAPs teststole, som bilen er konstrueret til,  kunne alle placeres nemt og sikkert

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

 

Video 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk