Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 27-11.2013 - 1

 Mitsubishi Outlander PHRV
 - ikke i Danmark - reduceret rapport
se evt. den fulde rapport på www.Euroncap.com

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

88

84

64

81

82

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Mitsubishi Outlander PHEV er en såkaldt opladningshybrid.  Ny og avanceret, men ikke noget for det danske marked. 
Mitsubishi Motors har annonceret, at de er begyndt at sælge den i Europa.
Først bliver
Holland til at prøve Twin Motor bilen , der har permanent 4WD og med supplerende, plug-in batteri.
På almineligt brændstof kører bilen 824 km på en tankfuld, mens den på el-motor alene kun klarer 52 km. Brændstofforbruget er ca. 50 km/l og C02-emissionen udgør kun 44 g / km.Opladningstiden for Outlander PHEVs batteripakke er vurderet til fem timer under normal stikkontakt opladning og så lidt som 30 minutter for en op til 80 procent hurtigopladning . Dens 12 kWh lithium-ion batteri oplades under kørsel af bilens 2,0-liters 4- cyl. MIVEC motor.
Sikkerheden er, som man ser, særdeles god lige bortset fra et kun mådeligt resultat i pæletesten.

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,7

8,0

6,9

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs SUV

Egenvægt: 1.810 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for- og bagsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

13,7 point samlet i frontaltesten er ok. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten 
 gav kun et mådeligt resultat  med orange
markering = mådelig..


Sidetesten (herunder), blev ikke uventet klaret perfekt.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.

 

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk