Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11.2013 - 1

 Nissan Note
 - svigter fodgængerne

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

82

58

70

78

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Nissan Note nåede ikke over barrieren til den femte stjerne.
Det skyldes primært fodgængertesten, der med 58% mangler to procent i at komme op på grænseværdien, 60%. Når værdierne ikke nås i hver enkelt testgruppe (voksen, børn, fodgænger, aktiv sikkerhed) bliver der ingen femte stjerne. Og så skal desuden den samlede, vægtede score i år desuden nå op på 80%.
Det havde den dog ikke gjort, selv om fodgængerbarrieren lige netop  var klaret, der var andre karakterer, som trak lidt ned, men ikke mere end at 66% i fodgængertesten havde været nok til fem stjerner og det dermed følgende danske fradrag i registreringsafgiften. Den orange markering på grafikkens testdukker skyldes et skøn over mulige problemer i forbindelse med forsædepassagerer af anden statur og siddestilling.

Konklusion: Nogen bundkarakter er der ikke tale om, en bedre fodgængerkarakter kunne have trukket den femte stjerne i land. Den for mange biler så svære brystbeskyttelse i pæletesten blev derimod klaret fint til gul markering.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Men Euro NCAP skønner, at en tilsvarende grad af beskyttelse måske ikke vil være til rådighed for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger. Så selv om testdukkerne ikke viste skader, sænkes pointtallet, med følgende orange markering, for lårbenenes vedkommende, på grund af tænkelig, uheldig kontakt med tændingslås, ratstamme og instrumentpanel.

 

Sidetesten, der er mindre krævende end pæletesten  bliver normalt klaret perfekt, men en karakter på 3,898 ud af 4,0 mulige point i denne deltest, kostede den grønne farve på grafikken.
Nissan Note har ægte gardinairbag i hele kabinens længde.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klares kun til gul markering af brystet. Et godt resultat i den skrappe test.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,586 point ud af 4,0 mulige, er ikke tilfredsstillende.  (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, som bilen er konstrueret til, kunne installeres sikkert og nemt.
Et lille minus blev givet på grund af for dårlig information om passagerairbaggens status med hensyn til til- eller frakoblet tilstand..

Fodgængersikkerheden
Nissan Note fik en forbavsende lav karakter, 58%, i fodgængertesten. Det er især resultatet for den ramtes bækkenparti, der "belønnes" med et NUL. ligesom frontrudens sider kan være for hård ved et hoved, der rammer disse steder. Det kostede bilen en femte stjerne.

 

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men Note klarede, ligesom alle andre biler, også Euro NCAP' dynamiske testkrav, som i øvrigt vil udgå næste år, hvor EU så at sige overtager testen.
Selehuskere er standard på begge forsæder, men ikke  på bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Nissan Note ekstra point i boksen "Aktiv sikkerhed".

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13

7,9

7,5

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.052 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

13,0 point samlet i frontaltesten er ok, men ikke speciel god efter dagens standard. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev hos Nissan Note til en fin gul markering. Ægte gardinairbag i kabinens længde er standard.


Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  bliver normalt klaret perfekt, men en karakter på 3,898 ud af 4,0 mulige point i denne deltest, kostede den grønne farve på grafikken.

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.


2,586 point
 i
piskesmældtesten er en middelkarakter, men ikke godt nok. Den skal op på 3.0 point for at give grøn markering, hvilket næsten halvdelen af alle testede biler klarer:
Piskesmældtesten ikke foregår i selve bilen, men på en testslæde, der bremses op. Derfor er det en tilsnigelse at oplyse testen som en egentlig bagendetest, hvori der også ville indgå karrosserielementer
.
kesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe Plus, fastgjort med Isofix og forsynet med støtteben. Den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo Plus med Isofix og topstrop.
Gardinairbagnnen dækker også ved bagsædet, men i testen smuttede "den treårige"s hoved ud under kanten, men forblev dog indenfor autostolens beskyttende sider
.


I pæletesten kastes bilen sidelæns mod en tynd stålpæl med 30 km/t - en barsk test, som dog snart udgår, idet den bliver en del af EUs godkendelsestest.

Se autostole-skema nederst på siden!

 

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Nissan Note Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe Plus Isofix bagudvendt Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) fremadvendt Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

ESC-testen, som vi også plejer at vise, er blevet uinteressant, idet den udgår fra næste år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk