Testfase: November 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 28-11.2013 - 1

 Peugeot 308
 - et fint resultat

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

92

79

64

81

83

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Peugeot 308  fik fem fortjente stjerner, men vi havde dog gerne set, at førerens bryst ikke var blevet overbelastet i pæletesten. Karakteren, der udløser orange markering på testgrafikken, er ikke helt tilfredsstillende til en bil, der præsenteres som toppen efter dagens standard. Det er dog mest en brun markering og ringere, der kan få os op i det røde felt.
En topkarakter som fem stjerner bør gælde hele produktet. 

Konklusion: Bortset fra den halvdårlige pæletest er der mest rosende ord til Peugeot 308. Der er blandt andet ikke sparet på selehusker ved bagsædet og piskesmældtesten er pænt oppe i det grønne felt, hvilket ellers ikke har været Peugeots spidskompetance (2, nu 3 ud af 9).

.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Peugeot viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse ville være tistede for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

Sidetesten, viste god beskyttelse af hele kroppen.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, gav orange markering. En middel karakter, der er set dårligere, men den lever, efter vores mening, ikke op til de fem stjerner.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,343 point ud af 4,0 mulige, er  bedre end Peugeot normalt formår og langt bedre end karakteren i den tidligere Peugeot 308.  
(se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er ikke imponerende, især er den lav for den tre-åriges vedkommende. Hals/nakke påvirkningerne var højere end anbefalet maksimum.
Resultaterne for resten af barnetestens elementer var særdeles tilfredsstillende.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene kunne installeres sikkert og nemt.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og alle kriterier vedrørende synlighed af funktion og advarselsmærkat mod placering af et mindre barn i bagudvendt autostol op mod en aktiv passagerairbag er opfyldt.

Fodgængersikkerheden blev klaret inden for rammerne af hvad fem stjerner kræver i denne disciplin. Med 64%, hvor 60 er minimum.
Problemet er som sædvanlig A-stolperne, hvor frontruden er fastgjort samt overgangen fra front til fronthjelm.


Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, og Peugeot 308 klarede, ligesom alle andre biler, også Euro NCAP' dynamiske testkrav, som i øvrigt vil udgå næste år, hvor EU så at sige overtager testen.
Selehuskere er standard på begge forsæder samt ved bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Peugeou 308 ekstra point i boksen "Aktiv sikkerhed".

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,8

8,0

7,1

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.327 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for- og bagsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

14,8 point samlet i frontaltesten er ok, gul markering er ikke så dårligt endda. Maks. er 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev hos Peugeot 308 til en orange markering.



Sidetesten blev ikke uventet klaret perfekt.

Ægte gardinairbag i kabinens længde er standard.








 

ESC-test- bratte manøvrer
uden kommentarer.


3,343 point
 i
piskesmældtesten er i det grønne felt, hvor rigtig mange biler efterhånden befinder sig, men hvor Peugeot ellers er en sjælden gæst. De har haft fem år til at forbedre sig.
Piskesmældtesten foregår ikke i selve bilen, men på en testslæde, der bremses op. Derfor er det en tilsnigelse at oplyse testen som en egentlig bagendetest, hvori der også ville indgå karrosserielementer
.
kesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er ikke i top, især det treårige "barn" viste svaghed på grund af hovedets bevægelse. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe fastgjort med bilens voksensele, men den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo med Isofix og topstrop.

Se autostole-skema nederst på siden!




Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Peugeot 308 Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe fastgjort med voksenselen

ok

ok

ok

ok

Q3 Römer Duo Plus - med Isofix og topstrop Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk