Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 30-11.2013 - 1

 VW T5 Kombi
 - storbiltest med "rabat"

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

79

74

32

57

66

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


VW T5 testen kan ikke direkte sammenlignes med tests af almindelige personbiler.
T5 hører nemlig til blandt de store Van-typer, som tidligere er testet separat i en gruppe kaldet "Tunge biler". Uden at den fysiske egenvægt, 1.880 kg, reelt overstiger flere personbilers.
Euro NCAP betegner biltypen som, Citat:"Tunge M1 (personbiler) som udspringer af erhvervsmæssige varianter (Vans). Testprotokollen skal forsøge at definere disse biler, men Euro NCAP erkender, at det ikke altid er muligt at foretage en præcis og objektiv definition".
Baggrunden for den tilpassede test er, at undgå af bilfabrikanterne øger styrken, og dermed sænker kompabiliteten, for de større og tungere erhvervsbiler, som i vid udstrækning også danner basis for persontransportere.

Den aktuelle bil er en Volkswagen T5 Transporter Kombi. Det er ikke nogen ny model, men stammer iflg. ADAC fra faceliftet i 2012, så testens resultater kan altså anvendes på biler tilbage til den tid.
Den er testet som Kombi, altså en bil med bagsæder. Den har rimeligt med sikkerhedsudstyr, men bestemt ikke noget at prale af. ESC er lovpligtigt i dag, airbags ved begge forsæder er naturligt udstyr i dag og i Danmark koster det strafafgift ikke at have det. De såkaldt hovedbeskyttende airbag er den billige, kombinerede side- og hovedbeskyttende type, der popper op fra det nederste af forsæderyglænene og beskytter personer, der sidder ret op og ned i sædet. Og det gør de jo ikke altid i forbindelse med en kollision og slet ikke hvis bilen vælter.
Ydermere har VW sparet på selehuskere. Der er kun en enkelt, nemlig ved førersædet. Det burde efter Euro NCAPs 2013 regler betyde et rundt nul for selehuskere, men det tillades i protokollen for de store og tunge biler. Så her opnår T5 et ufortjent point.
I fodgængertesten gives der også køb på, den procentvise karakter udregnes efter en lavere total end almindelige personbiler (30 i stedet for 36). Alligevel opnår T5 kun 32% på dette punkt.
Frontaltesten er bestemt heller ikke imponerende. Resultatet fra selve testen roses, men minusserne, der medfører den orange markering af store dele af kroppen på såvel fører som forsædepassager, skyldes, at man skønner, at resultatet ikke vil kunne blive ligesågodt i andre tilfælde med personer af anden størrelse og siddeposition som den i testen anvendte.
Frontaltesten for de tunge biler foregår i år ved kun 56 km/t, hvor de almindelige personbiler testes ved 64 km/t. Men i 2014 er det slut med særbehandlingen, så stilles alle biltyperne lige.

Se 2012 testen af tilsvarende biler HER og her gennemgås testproceduren for de tunge biler i detaljer.

Konklusion: Det er svært at forholde sig til resultatet, der ikke direkte kan sammenlignes med personbilernes. Tanken med de lavere krav til den slags biler er, i en indledningsfase at kompensere for biltypens svagheder i Euro NCAP-testen i relation til personbilernes resultater. Sammenlignet med tidligere testede biler i den nye kategori ligger VW T5 på en andenplads efter den femstjernede Ford Transit Custom. Alle i gruppen er testet som Kombimodeller til persontransport og resultaterne kan ikke direkte overføres til Van-udgaverne selv om det ses gjort.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Men Euro NCAP skønner, at en tilsvarende grad af beskyttelse måske ikke vil være til rådighed for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger, der vil kunne komme i karambolage med instrumentpanelet.

 

Sidetesten, der er mindre krævende end pæletesten  blev klaret perfekt.

Pæletesten
, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klares kun til orange markering af brystet. Et mådeligt resultat.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, er ikke tilfredsstillende. Den udregnes dog ikke som i personbilerne, og er udregnet uden egentlig test, men som en analyse af geometrien i for- og bagsædernes hovedstøtter. Normalt er bagsædernes hovedstøtter ikke medregnet.  

Barnesikkerheden er til topkarakter for det 3-årige barns vedkommende, noget dårligere var resultatet for den 1,5-årige.
Et minus blev givet på grund af for dårlig information om passagerairbaggens status med hensyn til fra- eller tilkoblet tilstand.Advarselsmærker for faren ved at placere et barn i en omvendt autostol i passagersædet uden at have frakoblet airbaggen, var heller ikke tilfredsstillende.

Fodgængersikkerheden
Kofangeren er hård ved fodgængere og resten af fronten får karakteren "dårlig" eller "mådelig".
Samlet en rigtig lav karakter.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr.
Selehusker er kun standard i førersiden, og det giver alligevel et enkelt point i denne testtype, hvor det ville have betydet et nul i forbindelse med en almindelig personbil.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

11,9

8,0

6,6

2,0

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Van

Egenvægt: 1.880 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
1 selehuskere (forreste passagersæde)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

11,9 point samlet i frontaltesten er for lav en karakter til at være tilfredsstillende. Til gengæld er det en høj og tung bil, hvilket i sig selv giver ekstra sikkerhed. Maks. er 16,0 point.



Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, blev hos VW T5 også en svær nød at knække. Men dog ikke værre end orange markering, der betyder middel risiko for brystskader..


Sidetesten (herunder), der er mindre kr
ævende end pæletesten  bliver normalt klaret perfekt, og det blev den også her.
.

test- bratte manøvrer
uden kommentarer

Der foreligger ingen fotos fra piskesmældtesten. En sådan er nemlig slet ikke foretaget Tallene stammer fra en visuel vurdering, en metode, der anvendes, hvis det på forhånd skønne at resultatet bliver dårligt. Der sker ud fra måling af hovedets afstand til hovedstøtten og dukkens placering i øvrigt.

Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er blandet. Resultatet for den 3-årige dukke var i top, mens babydukken blev vurderet dårligere.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Bobsy G0 lus med Isofix og forsynet med støtteben. Den "3-årige" dukke sad i en  en fremadvendt Bobsy G1 Duo plus med Isofix og topstrop.
Den hovedbeskyttende airbag dækker ikke andet end forsædet..




 

T5 har kun den billige airbagløsning, som VW er begyndt at bruge i bilerne. Det er ikke en gardinairbag, som falder ned ovenfra og i bilens fulde længe. Der et kun tale om en kombineret side- og hovedbeskyttende airbag, som kommer op nedefra.
Euro NCAP kritiserer ikke denne airbagtype, der passer til til testsituationen hvor dukken sidder ret og og ned. Men i det virkelige liv er situationen sjældent så oplagt. Desuden den beskedne airbag ikke meget bevendt ved væltning.

 

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk