Testfase Oktober 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  tilbage til forsiden: klik på flaget    opdateret 7. november-2013 -1

 Jeep Cherokee
- kom trygt til Danmark!  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

92

79

67

74

83

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Jeep Cherokee er en helt ny bil i Fiat/Chrysler samarbejdet, helt forskellig fra den i 2011 testede Grand Cherokee, som  er bygget på Mercedes basis, mens den nye Jeep er første Jeep på en videreudviklet Alfa Giulietta platform.
Jeep importeres for tiden ikke til Danmark, men resultatet af den nye Euro NCAP test vil formentlig få Fiat til at overveje import. Bilen synes klar til kritiske danske købere.
Den har opnået ikke alene fem stjerner, men også rigtig gode mellemregninger lige bortset fra piskesmældtesten, som burde være bedre. Her ligger den på samme eller bedre resultat en halvdelen af de i 2013 testede biler.
Derimod er der alt det sikkerhedsudstyr, man kan ønske sig. Ikke mindst et gardinairbag system, der dærkker både ved for- og bagsæder.
Alle typer af autostle, som bilen er beregnet til, kunne placeres nemt og sikkert i bilen.
Konklusion: En bil, der alene i sin høje opbygning vil beskytte fører og passager godt, og nu også med et godt sikkerhedsudstyr. Afstanden mellem hoved og hovedstøtter synes at kunne kræve opmærksomhed fra fabrikkens side.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ  og lårben for føreren og passageren. Cherokeeviste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Jeep Cherokee har ægte gardinairbag i hele kabinens længde.

Pæletesten  markeres med gult gult på brystet og grønt på maveregion. Et rigtig godt resultat.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,526 point ud af 4,0 mulige burde have været i det grønne felt.  (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er til topkarakter i den dynamiske test for begge barnestørrelsers vedkommende. Passagerairbaggen kan ikke frakobles, så derfor vil det være ulovligt og livsfarligt for barnet, at placere det i en bagudvendt autostol i passagersædet. De labels, der burde advare mod en sådan placering, manglede.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, designet til Jeep Cherokee kunne installeres sikkert og nemt. 

Fodgængersikkerheden

Kofangeren yder maksimum beskyttelse. Bilens forhjørner udgør derimod en risiko for en fodgængers bækkenområde. 
Selve motorhjelmen viser blandede egenskaber, når det kommer til beskyttelse, og især udgør området omkring frontruden en risiko for hovedskader.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr.
Selehuskere er standard på begge forsæder og også på bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Cherokee ekstra point i aktiv sikkerhed, men funktionen var ikke helt i top, så det blev kun til ekstra 0,667 point.

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,2

8,0

7,5

2,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs SUV
Venstrestyret

Egenvægt: 1.788 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). Kun delvis OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

15,2 point samlet i frontaltesten er fint, tæt på de maksimale 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret fint til 7,5 ud af 8,0 mulige point

Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.
Jeep Cherokee blev på grund af sit høje karrosseri forsynes med støtteben, hvis den skulle vælte under de voldsome kursmanøvrer på testbanen.

 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


2,5 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, er ikke godt nok og blev kun til en middel placering.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er maksimal for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Fair G0/1S med isofix og støtteben og til den 3-årige en fremadvendt Fair G0/1S med Isofix og topstrop.


Gardinairbaggene dækker i hele kabinens længde, også ved en frontalkollision.  På billedet ses bageste airbaggardin på vej ned, og man ser, hvordan barnet vil blive beskyttet.

Se autostole-skema nederst på siden!

 


Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Jeep Cherokee Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Fair G0/1S (Type F Isofix base) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Fair G0/1S (Type B Isofix base) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk