Testfase: Oktober 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 23-10-2013 - 4

 Mercedes-Benz CLA
 - ny i klassen

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

91

75

74

81

83

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Mercedes-Benz CLA-klasse er bygget på basis af A-klassen, der blev testet sidste år til samme fem stjerner. Man kunne have forventet, at testgrafikken kun ville vise grønne og gule farver, men der har sneget sig en orange markering ind i pæletesten, som indikation af mulighed for skade på ribbenene. Men i mildere grad. Piskesmældtesten klares fint, pudsig nok med præcis samme resultat som A-klassen fik i 2012. Da der ingen fotodokumentation findes på CLA-testen, indikerer det, at man blot har overført resultatet - det burde man oplyse og i øvrigt undlade at kalde det en bagendetest, idet testen foregår i stole placeret på en slæde udenfor bilen.
Barnetesten er lige præcis på det normalt gældende som minimum for fem stjerner,  75%, bortset fra i år, hvor kravet er sænket til kun 60%, fordi industrien ikke har haft tid til at foberede sig på en ty testmetode i denne test.
Bilen opnår ikke point i forbindelse med vurdering af børns placering i en bagudvendt autostol i forsædet. CLA-klassen har nemlig, ligesom andre Mercedes'er, mulighed for et udstyr, der automatisk detekterer en autostol i forsædet. Men da det kun fungerer med Mercedes egne autostole, blivet det ikke godkendt.
I fodgængertesten er konstruktionen af fronten fin, værst står det til for voksne, der kan nå at slå hovedet ind i frontruden. Det nye fartassistent-udstyr findes i en manuel betjent udgave, der giver ekstra 1,333 point i sikkerhedsboksen. 

Konklusion: Mercedes-Benz CLA viser en pæn sikkerhed på linie med nytestede biler som f. eks. Mazda 6 og Kia Carens.  Men hvor de kun viste gule og grønne farver på grafikken, må Mercedes CLA bære sin orange brystmarkering med beskeden skam.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Mercedes viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Mercedes-Benz CLA har ægte gardinairbag i hele kabinens længde.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klares kun til orange markering af brystet. For grøn  markering kræves delkarakterer på 4,000 point, men CLA her ligger på henholdsvis 2,076 for brystregionen og 2,987 for mave/underliv.


Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,317 point ud af 4,0 mulige, sikrer Mercedes-Benz CLA en plads i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, på nær en enkelt, kunne installeres sikkert og nemt.
CLA-klassen har nemlig, ligesom andre Mercedes'er, mulighed for et udstyr, der automatisk detekterer en autostol i forsædet. Men da det kun fungerer med Mercedes egne autostole, blivet det ikke godkendt.

Fodgængersikkerheden
CLA er forsynet med aktiv fronthjelm. Sensorer mærker hvis en fodgænger bliver ramt og hæver så automatisk fronthjelmen for at skabe afstand til de underliggende, hårde motordele.
Euro NCAP testede dette udstyr  ved forskellige hastigheder og sammen med forskellige dukkestørrelser. Konklusionen var, at systemet fungerer og det indgik derfor i fodgængertesten.
Det automatiske udstyr havde positiv indflydelse med resultatet.
Kofangeren yder maksimum beskyttelse. Midt på motorhjelmen er beskyttelsen god for såvel et barn som en voksen, mens bilens forhjørner skaber risiko for en voksen, der kan nå dette område.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men CLA-klassens klarede også, ligesom alle andre biler, Euro NCAP' dynamiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og også på bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer CLA-klassen ekstra point i aktiv sikkerhed.

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,2

8,0

6,5

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs coupé
Venstrestyret

Egenvægt: 1.430 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

15,2 point samlet i frontaltesten er fint, tæt på de maksimale 16,0 point.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev ikke klaret så fint, som man kunne have forventet af en Mercedes.

Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

ESC-test- bratte manøvrer
I ESC-testen passer føreren af bilen kun pedalerne. se hvordan det foregår, klik på billedet foroven i højre spalte.
ESC-testen blev bestået uden kommentarer.


 Der foreligger ingen fotos/video af piskesmældtesten. Karakteren tyder på, at den er overført direkte uden yderligere test fra Mercedes A-klassens test i 2012.
Begge har resultatet 3,317 point.
Det kan forsvares, hvis de to biler har samme sæder, idet piskesmældtesten ikke foregår i selve bilen, men på en testslæde, der bremses op. Derfor er det en tilsnigelse at oplyse testen som en egentlig bagendetest, hvori der også ville indgå karrosserielementer.
kesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,3 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, er godt


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe Plus, fastgjort med bagsædeselen alene, og til den 3-årige en fremadvendt Römer Duo Plus med isofix og topstrop.


Endnu testes bilerne kun med 40% overdækning af fronten i frontaltesten, men i 2015 bliver også indføret en test med bilens fulde bredde mod barrieren

Se autostole-skema nederst på siden!

 

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Mercedes-Benz CLA Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

Ikke tilladt

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

Kritisk

Ikke tilladt

Kritisk

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe Plus i voksenselen Ikke tilladt

ok

ok

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk