Testfase: Oktober 2013: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - om testen  på dansk  -klik på FLAGET for HJEM   

Peugeot 2008
- nu med tilskud fra Staten
 


Peugeot 2008 er teknisk set en opdateret 208. Denne blev testet i 2012 og klarede de fem stjerner lige på stregen: 80 % i samlet score er præcis hvad der krævedes i 2012 og stadig nu i 2013 for at gøre sig fortjent til fem stjerner.
 Da den nye Peugeot 2008 skulle vurderes valgte Euro NCAP at spare penge og kræfter og har derfor genanvendt de dele af testen, der omhandler områder af bilen, der er upåvirket af modelændringen.
Peugeot 2008 er 20 cm længere end 208 og siddestillingen er højere, men det mener Euro NCAP altså ikke gør en forskel. Og forsøge at rette sidesikkerheden og piskesmældproblemerne har man opgivet.
Voksentesten tildeles derfor samme 88%, mens barnetesten mister et procent point, mens fodgængertesten er kraftigt forbedret fra 61 til 72%. Omvendt er Aktiv Sikkerhed faldet fra 83% til 70% i den nye beregningsmetode.
Tal, der er aldeles umulige at forstå for almindelige bilkøbere. Reelt er den nye 2008 hverken værre eller bedre end 208-modellen.

Konklusion: Et ok resultat uden at man falder i svime over det. Man må glæde sig over, at alt andet lige animeres bilfabrikkerne til at skabe stedse bedre biler både for dem, der kører i bilen og for dem, der møder den som medtrafikanter. Med de fem stjerner til bilen, der allerede er på gaden, bør prisen sænkes med det tilskud, som staten tildeler biler med fem Euro NCAP stjerner, nemlig 2.000 kr. før afgiftsberegning, hvilket bliver til mellem 2.100 kr. og 3.600 kr. alt efter bilens pris.



Sikkerheden for voksne på forsæderne sikres af et godt stabilt karrosseri. Knæ og lårben undgik skader. Peugeot kunne dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne, og også selv om siddepositionen ikke er den ideelle. 
Testen er ikke gentaget


Sidetesten fik også en lille anmærkning i brysthøjde - meget lille, men nok til gul markering. Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det kun blev til en orange markering, det er ikke godt nok, og det er ikke blevet revideret i den nye model 2008.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,728 point ud af 4,0 mulige, (Se samtlige piskesmældtests HER ), er en bagatel dårligere en for Peugeot 208, men det er formentlig blot en beregningsjustering.

Barnesikkerheden var i Peugeot 208 ens (og acceptabel) for begge aldersgrupper i testen, 18 mdr. og 3 år. Frakobling af passagerairbaggen markeres ikke godt nok til at imødekomme Euro NCAPs krav, men advarselsmærkningen omkring faren ved placering af et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde foran en ikke deaktiveret airbag, er i orden.
Nyt i 2013 og dermed i Peugeot 2008-testen, er den nye installationstest af en række udvalkgte autostole. Den klare 2008 fint, alle stoletyper, der er beregnet til  biltypen, gav fuldt tilfredsstillende resultater.


Fodgængersikkerheden
for Peugeot 208 var god på de områder, hvor et barns hoved normalt vil ramme fronthjælmen ved en påkørsel. Derimod var forholdene dårligere for en voksen. Karakteren på 61% var nok til at bringe bilen op over minimumsgrænsen for fem stjerner i fodgængertesten (60%).
I den nye test af Peugeot 2008 er sikkerheden steget fra de 61% til 72%. Det forklares med nye testmetoder- og områder. Et god dokumentation af, at biler testet et år ikke kan sammenlignes med biler testet året før eller efter.


Den aktive sikkerheds styrtdyk 
 fra 83 til 70% for samme biltype skyldes ligeledes en ændring i beregningsmetoderne. En pointgivende fartbegrænser er nu som før standard. Der savnes en selehusker ved bagsædet.

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,2

7,9

7,0

2,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 1.111 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser (SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

14,2 point i frontaltesten er ok, men kunne have været forventet bedre. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen en smule, det blev kun til en orange markering.



 Der foreligger ikke nye fotos og film af Peugeot 2008, så vi bringer dem fra Peugeot 208-testen i 2012.

Piskesmældtesten
-
 er en simuleret bagendepåkørsel

 2,743 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er ikke dårligt, men under det forventelige.


Ved forsæderne


Fører og passagerer er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. 
I Peugeot 2008 sidder  man lidt højere end i 208, men det har Euro NCAP valgt at se bort fra.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var høj.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er
FAIR G0/1S Isofix (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax Römer Duo Plus (fremadvendt). Isofix med topstrop.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer



Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Peugeot 2008 Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke mulig

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Britax-Römer Baby Safe

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Fair Go/1 Ikke mulig

ok

Ikke tilladt

ok

opdateret 28-11-2013. 1 Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

TESTVIDEO af Peugeot 208, den nye 2008 er kun gentestet på nogle områder.
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk