Testfase: Oktober 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 23-10-2013 -3

 Suzuki SX4
- god sikkerhed

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

92

80

72

81

85

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Suzuki SX4 giver ikke anledning til mange kommentarer. Og da slet ingen negative. Der er ikke sparet på gardinairbagsystemet, som nogle fabriker som v. eks. VW og Renault er begyndt på.
Grafikken viser kun de farver, vi synes bedst om, grøn og gul og karaktererne ligger alle på et højt niveau, 85% ud af de 100% mulige, altså i den bedste ende af skalaen. Euro NCAPs nye testmetode for børnenes autostole afslørede nogle detaljer, der kunne være bedre, men børnekarakteren på 80% er dog langt over de for fem stjerner krævede 60% i år - fremover 75%.

Konklusion:
En spændende ny bil, der altså også har sikkerheden i orden.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalkollisionen. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. SX4 viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. SX4 sedan har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klares næsten til en grøn markering overalt, men ender på gul i bryst- og maveregion. For grøn kræves delkarakterer på 4,000 point, men SX4 ligger her på henholdsvis 3,374 for brystregionen og 3,787 for mave/underliv. Det er altså tæt på grønt.


Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,497 point ud af 4,0 mulige, sikrer SX4 sedan en plads pænt oppe i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, designet til Suzuki SX4, kunne installeres sikkert og nemt. 
Dog kritiseres det, at bilens instruktionsbog ikke oplyser, at en autostol i gruppe 1 Universal kræver bilens sæde sat i højeste position. Det betød en fejlmarkering i testen.
Yderligere viste gruppe 2/3 stolen sig at være ustabil, når den blev placeret midt i bagsædet.
Bortset herfra kunne alle de stole, som bilen er konstrueret til, placeres sikkert og nemt.
Passagerairbaggen kan frakobles, således at det bliver lovligt at placere en bagudvendt autostol på forsædet. Status for en evt. frakobling er klar og tydelig og den krævede advarselslabel vises klart og permanent i bilen.

Fodgængersikkerheden
Kofangeren yder maksimum beskyttelse, men kanten, hvor den lodrette køler bliver til vandret fronthjelm, ikke yder den nødvendige beskyttelse.
Midt på motorhjelmen er beskyttelsen god for såvel et barn som en voksen, men omkring bilens frontrude er der risiko for hovedskader for en påkørt person.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men Qoros klarede også Euro NCAP' dynamiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og også på bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Qoros 3 sedan ekstra point i aktiv sikkerhed.
Bilen har en manuel betjent fartholder, det giver 1,333 point ekstra i aktiv sikkerhed boksen.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,3

8,0

7,6

3,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 1.125 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser
(SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) Begge, men ikke koblet)
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.










Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

14,3 point samlet i frontaltesten er pænt. 16,0 er maksimum.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret flot, tæt på det optimale.

Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,5 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, er rigtig fint


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Fair G0/1S med Isofix og støtteben, og til den 3-årige en fremadvendt Römer Duo Plus med isofix og topstrop.
Man kan på billedet se gardinairbaggen udfolde sig ud for bagsædet.


Airbags overalt
Sikkerheden i Suzuki SX4 tilgodeses med ægte gardinairbags i hele kabinens længde. Bag den nedrullede airbag ved bagsædet skimtes barnedukkerne.


 

 

Se autostole-skema nederst på siden!

 


Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Suzuki SX4 Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

Kritisk

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke mulig

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Kritisk

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke mulig

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke mulig

ok

Ikke mulig

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke mulig

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke mulig

ok

Ikke mulig

ok

OEM          
Q1.5 Fair Go+/1S Isofix Ikke mulig

ok

Ikke mulig

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke mulig

ok

Ikke mulig

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:

 

 

 

 

 

 

VIDEO 

-klik på billedet


 

 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk