Kommentarer til Testfase: September 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 04-09-2013

 Lexus IS
- hybrid med høj sikkerhed



Lexus er skabt som Toyota's luksusdivision.
Hybridversionen af Lexus IS, som nu er testet af Euro NCAP,  byder da også på høje karakterer i såvel voksentesten, barnetesten og fodgængertesten, mens den aktive sikkerhed, defineret ved sikkerhedsudstyr som ESC, selehuskere og fartbegrænser, kun lige rækker til femstjernet sikkerhed. En fartbegrænser er mærkeligt nok ikke monteret, men dette element i sikkerhedsberegningen er da også ret nyt.
Lexus har en tid været forhandlet af MLA-gruppen, og de har fra juli i år sat Lexus på stand-by.

Konklusion: Med den standsede forhandling af Lexus daler køberinteressen naturligsvis for denne bil. Men sikkerheden skal der i hvert fald ikke  klages over

 

 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,0

8,0

7,5

3,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

4-dørs sedan
Højrestyret

Egenvægt: 1.670 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser (ja)





Alle fotos: Euro NCAP
 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

91

85

80

66

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14 point i frontaltestener pænt, det er underbenene på såvel fører som forsædepassager, der ikke slipper helt uden anmærkninger. Men meget få.
Det er førersiden, der vender mod kameraet, bilen er højrestyret. Bemærk, at gardinairbaggen også udløser  i frontaltesten. Det beskytter ved f. eks. væltning, men koster til gengæld mange penge, når de mange airbags skal udskiftes også i de situationer, hvor de ikke var nødvendige.


Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten klares fint, det er ellers den, der siden 2009 har giver bilfabrikkerne problemer.


Sidetesten blev også klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt. Den er mindre krævende.
På billedet heunder ses hvordan førerens hoved pakkes ind i airbags i, så vidt vi kan se, pæletesten.

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,5 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er midt oppe i det grønne felt.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er helt i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Takata Mini med Isofix og  støtteben, og til den 3-årige en Takata Midi, ligeledes med isofix og støtteben.
Takata er et relativt nyt airbagmærke, som for nylig blev udsat for en kæmpe tilbagetrækning på grund af fejl på airbags leveret til Toyota.


Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.








 

 

I

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 
-klik på billedet


 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk