Kommentarer til Testfase: September 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 04-09-2013

Mazda 6 -
god bil er blevet bedre
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score %

92

77

66

81

83

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100



Mazda 6 opnåede også fem stjerner, da den nye og skrappere Euro NCAP test blev introduceret i 2009.
Og det på trods af, at bilen ikke fik de 13 point i frontaltesten, som var gældende minimum i årene før. Men i 2009 kom der flere elementer i gryden og så var testen for personerne i bilen ikke så vigtig mere.
Nu er Mazda 6 imidlertid klar med en nytestet udgave, gældende fra produktionsnummer (VIN-nr.) JMZGJ622621142289. Frontaltesten får nu 15,0 point i frontaltesten ud af de 16,0 mulige. Også testens andre testelementer klares i fin stil, så nu er resultatet al ære værd og de fem stjerner velfortjente.
Testgrafikken viser med sine kun grønne og gule farver, at Mazda har styr på sikkerheden og ikke har dårlige resultater, som skal opvejes af nogle gode for at skabe et ægte femstjernet resultat.
Helt uden skrammer kom Mazda'en dog ikke igennem kollisionstesten. Efter sidetesten var foretaget kunne det konstateres, at en dør havde fået beskadiget et hængsel og det medførte et strafpoint. Alligevel kom totalscoren op på 83% - et tal som Euro NCAP ikke offentliggør på deres hjemmeside, angiveligt for at undgå sammenligning mellem vidt forskellige bilklasser.

Konklusion: Den bil kan vi godt anbefale

 


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Mazda viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for  forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Mazda 6 har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde i hver side.
Problemet med et løst hængsel i sidekollisionen fører ikke til pointtab i selve sidetesten, men et point fratrækkes i pointberegningen for voksentesten.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, gav ikke Mazda 6 problemer. Resultatet var meget nær grøn markering.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,557 point ud af 4,0 mulige, sikrer Mazda 6 plads højt oppe i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden viser topkarakterer i den dynamiske test for den 1,5-årige i en bagudvendt stol , mens den 3-årige i en fremadvendt stol fik frataget alle point vedrørende hovedet. I tilbageslaget fra testen ramte hovedet hovedstøtten, ikke særlig hårdt, men nok til en mindre påtale.
Passager-airbaggen ved forsædet kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Systemet giver klare oplysninger til føreren vedrørende status af airbaggen. Alle de typer af autostole, som bilen er designet til, kunne installeres i bilen uden problemer på nær gruppe II/III stolen, som krævede særlig omhyggelighed ved monteringen. Mazda 6 fra før produktionsnummer (VIN-nr.) JMZGJ622621142289 har en konstruktion omkring Isofix-forankringen, som adskiller sig fra den nu Euro NCAP-testede bil, så testresultatet for hele biler gælder først herfra.

Fodgængersikkerheden
Kofangeren var mild ved benene, mens hjørnerne i fronten kan forventes at ville kunne giveskader på bækkenpartiet. Selve fronthjælmen giver god hovedbeskyttelse.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men Mazda 6 klarede også Euro NCAP's dynamiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og på bagsædet. En manuel justerbar fartbegrænser lever op til Euro NCAPs krav, hvilket giver ekstra point.


 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,4

7,5

7,9

3,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs stationcar
Venstrestyret

Egenvægt: 1.420 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser  

Alle fotos: Euro NCAP


Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14,4  point  i frontaltesten er tilfredsstillende og bedre end i 2009-testen.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten klaredes fint og gardinairbagsystemet i hele kabinens længde viste sin nytte.


Sidetesten
blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt. Det blå materiale er den kubekonstruktion som optræder som et eftergivende karrosseri, når den rullende barriere rammer siden vinkelret med 50 km/t.

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,6 point
 afrundet  piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er højt oppe i det gønne felt.
r


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for især det 1,5-årige barn i den bagudvendte autostol. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe med Isofix og støtteben. Den 3-årige sidder i en Römer Duo Plus med Isofix og topstrop.

Se autostole-skema nederst på siden!


















Installation af autostole i Mazda 6 Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele) ok ok ok ok
            - Römer King Plus (sele) ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (sele) ok ok ok ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt delvis ok  Ikke tilladt delvis ok 
OEM          
Q1.5 Römer BabySafe (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok

 

I

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 
-klik på billedet


 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

ingen ESC video

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk