Kommentarer til Testfase: September 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 04-09-2013

 Mitsubishi Space Star
- manglende selehusker kostede en stjerne  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score %

90

72

73

55

80

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Den højrestyrede og meget lette Mitsubishi Space Star  viser særdeles gode karakterer i såvel voksengruppen inklusive piskesmældtesten, børnesikkerhed og fodgængersikkerhed. Men i gruppen "Aktiv sikkerhed", falder Space Star igennem. Kravet til fem stjerner er tilstedeværelsen af ESC, minimum to selehuskere samt en af tre typer fartbegrænsere.
Space Star mistede muligheden for en femte stjerne blot fordi man fra fabrikkens side har kalkuleret et sparet beløb til en selehusker ved bagsædet højere end et femstjernet resultat eller også, fordi man ikke kan regne. Danske Space Star købere ville dermed miste et fradrag i registreringsafgiften på mellem 2.100 kr. og 3.600 kr. , men pt sælges bilen ikke i Danmark
Reelt skal bilerne består en dynamisk test af ESC-systemet (se videoen), men den er der endnu ingen af de gennem fem år testede biler, som er dumpet i. Mitsubishi ofrede altså kun to selehuskere på sagen, men den simpleste udgave af en fartbegrænser kunne være trådt i stedet. Men den sparede man også.
Konklusion: Kollisionssikkerheden er det ikke noget i vejen med, men manglen på et simpelt, forebyggende udstyr som en selehusker ved bagsædet trak Space Star ned fra piedestalen. Mitsubishi må være aldeles uinteresseret i Euro NCAPs stjerner.

 


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren.  Kun førerens skinneben fik en anmærkning. Mitsubishi viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for  forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Space Star har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde i hver side.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne,  blev klaret godt, det blev til gul markering, ikke langt fra det optimale resultat, grøn markering.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,018 point ud af 4,0 mulige, sikrer lige netop Space Star en plads i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden viser ikke topkarakterer i den dynamiske test for såvel det 3-årige "barn" som det 1,5 årige. Begge dummyer sad i samme type fremadvendte autostole, Römer Duo Plus isofix,  og testen viste god beskyttelse mod potentiel hovedkontakt mod bilens interiør.
Passager-airbaggen ved forsædet kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Systemet giver dog uklare oplysninger til føreren vedrørende status af airbaggen, så på dette punkt blev der ikke givet point.
Gruppe II/III stolene kunne ikke installeres tilfredsstillende i bagsædet. Men ellers kunne stole, som bilen var designet til, placeres tilfredsstillende.

Biler, der er solgt før 1. september i år, kan have en brugerhåndbog, der giver forkert information om, hvordan autostolen monteres i forreste passagersæde.

Fodgængersikkerheden

Forreste kofanger yder optimal beskyttelse, ligesom selve motorhjælmen ved en påkørsel ikke skader den påkørte person unødigt.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, og Space Star klarede også Euro NCAP's dynamiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder, men ikke på bagsædet, hvilket er medvirkende til de kun fire stjerner. E justerbare fartbegrænser, lever op til Euro NCAPs krav, hvilket giver ekstra point.


 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,1

8,0

7,5

3,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs hatchback
Højrestyret

Egenvægt: 860 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)
Justerbar fartbegrænser (Nej)

Alle fotos: Euro NCAP

 
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14,1 point i frontaltesten er udmærket. Bemærk, at bilen er højrestyret, hvilket kan gøre opgaven sværere end en venstrestyret model. Euro NCAP kræver, at 20% af samtlige testede biler er højrestyret.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er godt klaret til gul markering.
Gardinairbaggen falder ned ved en sidekollision og beskytter i hele kabinens længde
.



Sidetesten (herunder) blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt. Man ser nederst gardinairbaggen, udfoldet i kabinens længde.

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,018 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er lige netop oppe i det grønne felt


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er god, men ikke i top for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til begge børn en fremadvendt Römer Duo Plus med isofix og topstrop.

Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.





Installation af autostole i Mitsubishi Space Star Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele) ok ok Ikke tilladt ok
            - Römer King Plus (sele) ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (sele) ok Kritisk Ikke tilladt Kritisk
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) ok ok Ikke tilladt ok
              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt Kritisk Ikke tilladt Kritisk
OEM          
Q1.5 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok

 

I

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 

-klik på billedet


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk